Το θεμελιώδες μάθημα της μεταμοντέρνας πολιτικής είναι ότι δεν υπάρχει «Συμβάν» ,ότι τελικά τίποτα δεν συμβαίνει, ότι το «Αληθές Συμβάν» είναι μια διερχόμενη αυταπάτη ,μια ψευδής αναγνώριση η οποία θα διαλυθεί αργά ή γρήγορα ,από την επαναβεβαίωση της διαφοράς, ή σε καλύτερη περίπτωση από την φευγαλέα υπόσχεση της επερχόμενης Λύτρωσης, στην οποία έχουμε να διατηρήσουμε μια απόσταση για να αποφύγουμε τις καταστροφικές συνέπειες του «ολοκληρωτισμού». Ο Badiou είναι απόλυτα δικαιολογημένος να επιμένει ,για να χρησιμοποιήσω ένα όρο με θεολογικό βάρος «τα θαύματα πραγματικά γίνονται »
S.Zizek : “The ticklish subject” The politics of truth p 135 (μτφ LLS).
Ο εικονιζόμενος Ιωάννης Πρόδρομος κρατάει το κομμένο κεφάλι του την ώρα που ο ίδιος είναι ακέραιος. Πρόκειται για μια κλασσική εικόνα της ορθοδοξίας ,που συνδυάζει το θεολογικό παράδοξο με την εκφραστική λιτότητα.
Δεν θα θεολογήσουμε ,άλλωστε το κάνει ο Ζιζεκ καλύτερα από εμάς.
Ωστόσο η εικόνα αυτή εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την κατάσταση των εργαζομένων ,μισθωτών ,συνταξιούχων μετά τα μέτρα του ΔΝΤ. Είμαστε αποκεφαλισμένοι αλλά επιβιώνουμε και πρέπει να επιβιώσουμε ως εάν να μην τρέχει τίποτα.
Η Ηρωδιάς IMF ,ζητάει τον αποκεφαλισμό μας ,και ο άβουλος Ηρώδης Αντύπας ΓΑΠ μας τσεκουρώνει ,προκειμένου να απολαύσει την χορογραφία της Σαλώμης αξίας 150 δις.
Ωστόσο με θαυματουργό τρόπο οι πρόδρομοι εργαζόμενοι συνταξιούχοι ,θα ζήσουμε κρατώντας το κεφάλι μας περήφανοι.
Σε αυτήν την ιδιόμορφη λογικά ,αλλά λειτουργική θεολογικά συνθήκη είμαστε αναγκασμένοι να ζήσουμε.
Αυτό που γίνεται είναι ίσως μια από τις πιο βίαιες μειώσεις πραγματικών εισοδημάτων που επιχειρήθηκε ποτέ παγκοσμίως . Οι σχεδόν χαμηλότερα αμειβόμενοι στον ανεπτυγμένο κόσμο, καλούνται να ζήσουν κάτω από ένα οριακό επίπεδο ζωής ,σε μια παγκόσμια άσκηση λιτότητας. Αν δεν αντιδράσουμε είμαστε μάλλον κλινικά νεκροί .
Οι εγχώριες ελίτ αφού απόλαυσαν τα αγαθά ενός τριακονταετούς σχεδόν κύκλου ανάπτυξης ,τώρα ενισχυμένες από την αρχιτεκτονική των διεθνών συναλλαγών παίζουν με όλα τα ενδεχόμενα από θέση ισχύος. Ας μη γελιόμαστε το βασικό είναι η πραγματική σχέση κεφαλαίου εργασίας όπως αποτιμάται και όχι αν αυτό θα γίνει μέσα ή έξω από Ευρώ , με αναδιαπραγμάτευση ή όχι του χρέους .Η καπιταλιστική συνθήκη είναι σχέση που αφαιρεί αενάως πόρους από την ζωντανή εργασία και αυτό το κάνει σε κάθε δυνατή κατάσταση.
Το μάθημα της Ελλάδας του 2010 είναι οι διεθνείς παραδοχές είναι εκεί για να διατηρούν το Status ,και για αυτό αλλάζουν αναλόγως. Ποιός φανταζόταν το ΔΝΤ πριν ένα χρόνο; Ποια κυβέρνηση θα μπορούσε να κόψει όσα κόβει τώρα ο ΓΑΠ;
Αν αφαιρέσουμε από την δημόσια συζήτηση τις συνηθισμένες χιλιαστικές απόψεις πολιτικής καταστροφής που υπάρχουν πάντα , κανένας ,της Αριστεράς συμπεριλαμβανομένης, δεν περίμενε τέτοιο κακό. Πριν ένα χρόνο ο πιο έγκυρος οικονομολόγος πολιτικός της Αριστεράς έπεισε τον Τσίπρα να διεκδικήσει 100,000 νέους διορισμούς ως αντίδοτο για την ανεργία, και το συνδικαλιστικό κίνημα είχε εξεγερθεί για τα επιδόματα. Ποιοί διορισμοί ; ποια επιδόματα;
Το ΔΝΤ εισέρχεται την ώρα που στον δημόσιο λόγο κυριαρχούν διάφορες αφηγήσεις
-Η mainstream ,με την τεχνική- τεχνολογική προσέγγιση ,όπου παραδέχεται την παγκόσμια υπερχρέωση είναι συστατικό μιας διεθνούς πραγματικότητας και άρα η εκτροπή μας οφείλεται καθαρά στην επαγγελματική ανεπάρκεια των διαχειριστών και την λαϊκιστική πολιτική. Στην αφήγηση αυτή αναζητούνται οι ένοχοι εντός πολιτικής αλλά και οι πολίτες με την ιδιόμορφη σχέση τους με το κράτος έχουν βάλει το χεράκι τους.(Τηλεοράσεις ,ΔΟΛ ,Καθημερινή).Η πολιτική ανικανότητα είναι η λέξη κλειδί.
- Η λαϊκιστική αντιπολιτική ματιά με ηθικολογικό υπόβαθρο όπου καταγγέλλονται χύδην οι βουλευτές ,οι διεφθαρμένοι , το «σύστημα» και αναζητιέται μια «κάθαρση» μέσω ενός λανθάνοντος κρυμμένου νοσταλγικού ιδεολογικού χουντισμού. Όποιος βλέπει Extra στην τηλεόραση καταλαβαίνει τι λέμε.
-Η αριστερή οπτική όπου η υπερχρέωση μας είναι σχεδόν «φυσική» συνέπεια του παγκόσμιου «νεοφιλελευθερισμού» και τελικά αν η Ελλάδα ή αύριο η Πορτογαλία ή η Ισπανία είναι σχετικά δευτερεύον. Στην αφήγηση αυτή οι Έλληνες εργαζόμενοι εκτός από τα δικά τους ,καλούνται ως παγκόσμια πρωτοπορία να πυροδοτήσουν μια διεθνή εξέγερση κατά του κεφαλαίου.
Στις μεγάλες επιτυχίες και στις μεγάλες αποτυχίες σχεδόν πάντα υπάρχουν συνδυασμοί πολλών παραγόντων .Η γενική δυναμική επιβαρύνεται από ατζαμίδικους χειρισμούς που γίνονται σε περιβάλλον μιας γενικότερης πνευματικής ηθικής αποσάθρωσης.
Η αριστερά έχει δίκιο όταν εντοπίζει την παγκόσμια υπερδιόγκωση των χρηματοοικονομικών προϊόντων ως καρδιά της παγκόσμιας κρίσης , αλλά η τεχνική ανεπάρκεια των δικών μας διαχειριστών την επιταχύνει την ελκύει σε εμάς.
Ταυτόχρονα κάτι έχει γίνει λάθος σε ένα βαθύτερο σχεδόν ατομικό στοχαστικό επίπεδο .Καμία οικονομική κρίση δεν είναι αυστηρά λογιστική, στενά υλική. Η άυλη σφαίρα ,το «εποικοδόμημα», της νεοελληνικής συνθήκης έχει διαστροφικές παραδοχές και ροές που έχουν επιτρέψει αυτό το λογιστικό έκτρωμα. Οι καταπληκτικές συνεντεύξεις του Δημητριάδη στην ΕΤ3 και του Σ. Ράμφου στη ΕΤ1 δημιούργησαν ήδη το έδαφος για μια συζήτηση ενός στοχασμού στο βαθύτερο επίπεδο.
Στην δίνη λοιπόν αυτή οι μοναδικές δυνάμεις που μπορούν να αντιδράσουν είναι οι εργαζόμενοι.
Η επέμβαση του ΔΝΤ καταλήγει όμως σε μια ιδιόμορφη πολιτική σχεδόν ανθρωπολογική συνθήκη.
Πετσοκόβει τους μοναδικούς που έχουν την θέληση, την ικανότητα, και την διάθεση για μια ολική αναστροφή. Τους εργαζόμενους, αυτούς που ζουν και αναπτύσσονται από την καθημερινή πνευματική και σωματική δαπάνη τους, και δεν απολαμβάνουν κοινωνικούς και ατομικούς αυτοματισμούς ασφάλειας. Εντός των εργαζομένων υπάρχουν προφανώς τρομερές διαφορές κοινωνικής απόδοσης τού έργου τους ,αλλά τέτοια ώρα τέτοια λόγια.
Αναγκαστικά γίναμε όλοι «Πρόδρομοι» που με το κεφάλι μας στο χέρι είμαστε εντός ζωής, και θα συνεχίσουμε
Είναι τρελό , αλλά τόσο τρελό είναι και αυτό που ο Ζίζεκ αποδίδει στον Badiou
«Τα θαύματα πραγματικά γίνονται»
Κώστας Φιλιππάκης: Η εξίσωση μαθηματικών και οντολογίας στο έργο του Alain
Badiou
-
O K.Φιλιππάκης παρουσίασε την εργασία του για "την εξίσωση μαθηματικών και
οντολογίας στο έργο του Alain Badiou"
Ο Κ.Φιλιππάκης σχεδόν περατώνει και τ...
9 years ago
29 comments:
Μια πολύ καλή σφιχτή και λιτή αποτύπωση της κατάστασης. Δυστυχώς εμείς δεν κάνουμε καμιά από τις τρεις ακριβώς αφηγήσεις και δεν μπορούμε να κοιμηθούμε ήσυχοι. Σκεπτικιστές γαρ.
'Ομως αν κρατάω κάτι από τα γραφόμενα για δεύτερη ανάγνωση είναι αυτή η ανθρωπολογική συνθήκη.Η ψυχολογία της μάζας ( του όχλου), μια ντεκαντέντσια που νιώθω να κάθεται σαν γλίτσα πάνω της, εκείνο το παράπονο του κερατά μετά τη φάση της οργής. Γιατί μωρή μου τόκανες εμένα, που....
Καλή εργατική πρωτομαγιά LLS και καλό μήνα. Αν κατάλαβα βρήκες ενδιαφέρουσα την περιοδολόγηση της διαφθοράς. Με προκάλεσες δημιουργικά και συ και ο Γιώργος με προηγούμενές σας αναρτήσεις και ξενύχτησα. Αυτό είναι εξάλλου το blogging.
Είναι όμορφη η μέρα, καλημέρα.
Καλο Μήνα Leo
Eνα απο τα καλυτερα σου κειμενα LLS. Καλη Πρωτομαγια και καλη συνεχεια!
Dennis V
Καλό μήνα
Δηλαδη η σκεψη οτι"ναι,γινονται θαυματα" ανηκει στη σφαιρα της θεολογιας?
Εχω εκφρασει το θαυμασμο μου για τη σκεψη αυτη του ιστολογιου,μολονοτι διαφωνω σε βασικες του θεσεις
Γιατι ειναι υπερβατικη κ εξωπραγματικη η σκεψη οτι γινονται θαυματα?
Το 1789,οι Γαλλοι ξεσηκωθηκαν κ ειχαμε τον Σεν Ζυστ να αγορευει ζητωντας το κεφαλι του Λουδοβικου,κατι που τελικα το πετυχε
Αν ελεγες σε πολλους απο τους Γαλλους "ρεαλιστες" λιγα χρονια πριν,οτι θα εγκαθιδρυσουν τη Δημοκρατια,θα αποτιναξουν τη Τυραννια κ μεσω του Διαφωτισμου κ της Επαναστασης τους θα θα σπειρουν δημοκρατικους ανεμους αναγκαζοντας τις Βασιλειες να θερισουν θυελλες,
θα σε κοιταζαν κ θα σου ελεγαν"ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ?ΔΕ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΘΑΥΜΑΤΑ"
Αν επιανες τον οποιονδηποτε Ελληνα"ρεαλιστη" την εποχη λιγο μετα τα Ορλωφικα κ του ελεγες,οτι σε 40-50 χρονια οι Τουρκοι κατακτητες θα παρουν ποδι απο την Ελλαδα,θα σου απαντουσε"ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ?ΘΑΥΜΑΤΑ ΔΕ ΓΙΝΟΝΤΑΙ"
Παλι καλα που δεν εισακουστηκαν τοτε οι πραγματιστες της εποχης
Δεν ισχυριζομαι οτι τα θαυματα ειναι κατι που συμβαινουν ευκολα κ συχνα,θα ηταν λαθος
Αλλα εξισου κ περισσοτερο λαθος ειναι κ ο αντιθετος ισχυρισμος,οτι δε γινονται ποτε.Γινονται κ παραγινονται.Πολλα τα παραδειγματα απο την ιστορια
Επιμερους ενστασεις προφανως κ μπορει να διατυπωθουν,οπως ας πουμε,καποιος που θα μου αντετασσε οτι μια εξοδο απο την Ευρωζωνη θα ειναι καταστροφικη
Η καποιος αλλος που θα με επιπληττε λεγοντας μου οτι τα παραδειγματα ειναι αστοχα κ ανομοιογενη,γιατι τη χωρα αυτη τη στιγμη δεν τη διοικουν Τουρκοι αλλα Ελληνες
Κ πανω εκει μπορει να γινει μια ενδιαφερουσα συζητηση για το αν νοιαζονται περισσοτερο για τα λαικα συμφεροντα οι σημερινοι διοικουντες απο τους Τουρκους
Ομως,δεν ειναι επι του παροντος μου σχολιου,εγω θελησα να σχολιασω για να καταρριψω τον ισχυρισμο οτι δε συμβαινουν θαυματα,Συμβαντα,οπως θελετε πειτε τα
Συμβαινουν
κ θα ξανασυμβουν
ΥΓ εγω παντως
συμφωνω απολυτως με τις φωνες/κραυγες να μπουν καποιοι απατεωνες πολιτικοι φυλακη
το θεωρω απαραιτητο για συμβολικους κυριως λογους
για να αποκατασταθει η τρωθεισα εμπιστοσυνη των πολιτων στους θεσμους
για να εμπεδωθει μια αισθηση Δικαιοσυνης κ ισοτητας,οι οποιες βαναυσα καταπατωνται με την απουσια αυτων των απατεωνων απο τη φυλακη
για την ευρυθμια του Κρατους
κ για εναν ακομα σημαντικο λογο
για να σταματησει να συγκαλυπτει αυτη η καστα τα μελη της,να τραβηξει μια σαφη διαχωριστικη γραμμη μεταξυ ενος βρωμικου χθες κ ενος λιγοτερο βρωμικου αυριο
Γιατι αν μπει πχ ο ταδε Υπουργος Οικονομικων φυλακη,ο τωρινος κ ο επομενος θα το σκεφτουν διπλα πριν ξαναβουτηξουν το δαχτυλο στο μελι
Ας μην απαξιωνουμε ενα λαικο,πανδημο αιτημα
με ποιο ηθικο ερεισμα ζητανε θυσιες απο τη στιγμη που αυτοι που θα επρεπε -αν οχι να εχουν τη τυχη του Λουδοβικου αλλα-να σαπιζουν Κορυδαλλο,
ειναι εξω.τρωνε τα κλεμμενα κ κανουν ταξιδια απο το Θιβετ-οπως διαβαζω-μεχρι το Λας Βεγκας κ τη Ρωμη?
ειναι λαικισμος αυτο που λεω?
Celin
Μάλλον παρεξήγησες ολικά
Η ανάρτηση λέει οτι γίνονται θαυματα και το μεγαλύτερο είναι οτι οι εργαζόμενοι αν και αποκεφαλισμένοι θα μείνουμε ζωντανοί.
Κατα τα λοιπά συμφωνώ μαζύ σου
ΥΣ
Υπάρχει αυτή την επο΄χή ένα ρεύμα συγχρονης αριστερής πολιτικής σκέψης που εφάπτεται με την θεολογία αλλά οχι την θρησκεία.
Εχω αναφερθεί και παλαιώτερα.
Αρα η αναφορά για την θεολογία δεν ήταν υποτιμητική
Tοτε ζητω συγγνωμη για τη βιαστικη κ προχειρη αναγνωση που εκανα στο κειμενο σου!
Celin
Με πολιτική θεολογία ασχολούμαι,αλλα θεός για να δίνω συγνωμη ΟΧΙ
Ασε που τα ιστολογια γινονατι για διαλύουν ασάφειες των συγγραφέων και οχι των αναγνωστων
Καλήνύχτα
ok lls,σε ευχαριστω για τις διευκρινησεις σου!καλο βραδυ να χεις κ εσυ
Θα πιαστούν τα χεράκια μας, έχουμε και αρθριτικά.
..κατά πρώτον.
Κατά δεύτερον.
Πόσες φορές θα μας το κόψουν, ρε φίλε;
Γάτες, εφτάψυχες, πρέπει να γίνουμε!
Καλό μήνα...να πω;
ή "μή χειρότερα";
τι να πω, δεν ξέρω:)
Υ.Γ.
Νομίζεις ότι είναι τυχαία η επιλογή της ημερομηνίας..Μετά την πρωτομαγιά;
Δεν νομίζω!
Τώρα είδα τα ποστ σου για την διαφθορά..
Καλύτερα..γιατί θα τάκανα,λαμπόγιαλο,:)
Θεωρητικό είναι το ζήτημα..;
Έχω γράψει γι'αυτό το θέμα και έχω εντοπίσει συγκερκριμένα ζητήματα που δεν προχωράνε..(Νόμος 3304/2005)
Τις αιτίες και τις σχετικές νομοθεσίες, αλλά..στην πράξη, μπορούν, να δουν την βασική αιτία.
Μόνο ιδεολογικό δεν είναι το θέμα, πάντως. Μην τρελαθουμε..
Σπίθα
Πριν τα κάνεις λαμπογυαλια ,σε παρακαλω να σκεφτείς οτι οι αναρτήσεις ήρθαν ως συνέχεια ενός μεγαλου διαλόγου σε διαφοροα ιστολόγια.Δυστυχως είναι τοσο μεγάλη που αδυνατω να τη κανω περίληψη.
Ψαξε σε Cynical,Radical desire,Μη μαδας,Στουθοκάμηλο.Αυτονομες οι αναρτήσεις ειναι οντως αιωρούμενες.
Για την κρίση μάλλον έκανα λάθος.Επρεπε να βαλω καμιά ινδική εικόνα με κομμένα δυο τρια κεφαλια
Παρά τα όσα λέει ο συνιστολόγος μου Σπίθας, εμένα μου άρεσε πολύ το κείμενο. Ο λαϊκισμός και οι εύκολες προτάσεις είναι ίδιον της αριστεράς, επειδή προτιμά να μένει σε στείρα αντιπολίτευση -ζητώντας πράγματα μη ρεαλιστικά προκειμένου να εκθέσει κυβερνήσεις- χωρίς επί της ουσίας να διεκδικεί έναν κυβερνητικό λόγο, μία παρουσία που να στοχεύει στην κατάκτηση της εξουσίας.
stamatiste na proseuxeste giati o 8eos e3orgizetai kai 8a saltaroume oloi.
uparxei kukloforiakh sumforish proseuxwn kai auto einai katastrofiko.8a ginoume argentinh.
o ka8enas apo th meria tou na kanei pra3h oti nomizei oti einai swsto aliws 8a ginei ...tipota.
prosgio8eite ligo kai afiste th 8eoria,to internet,thn katanalwsh,kai ta pola skoupidia.
xariste oti den xreiazeste.kai an uparxoun h8ikes trapezes as dwsoun daneia gia agrotikes kaliergies, kai politistika kentra se megales poleis na glitosoume apo tis kafeteries.
Anynymous
Ετερον εκατερον.
Ποιος είπε οτι τα ιστολογια απαγορεύουν αλλες δράσεις
Εκτόςν αν πιστεύεις οτι πρεπει αν βαζουμε και video από οτι γίνεται.
Relax!!!
Δείμο
Η ευγένεια σου προς το ιστολόγιο είναι γνωστή
@ Δείμε, θα τα πούμε, ιδιαιτέρως!
( Να μην εκτεθούμε, δημοσίως...)
@ L.L.S
1) Καλά, δεν θα τα κάνω Ότι πεις.
μου χρωστάς, ήδη μια "χάρη", ας πούμε:)
2) Για τα κεφάλια, μη σε νοιάζει..
..άδεια είναι!
3) Ο Δείμος, άρχισε τα καλοπιάσματα. Μην τσιμπάς!
Έπειδή μου χρωστάς μια "χάρη", σκέφτηκα να πατσίσουμε, για να ξεχρεώσεις..
Θα έρθεις να συνιστολογήσεις στο νέο μας, μπλογκ "ομόκεντρος διαδρομές";
Σε προσκαλώ, φίλε, γιατί γράφει πολλά (ο Δείμος) και δεν τον προλαβαίνω...
Κι εγώ θέλω να σου στείλω μία τυπική πρόσκληση -όχι αηδίες τάχα τάχα πρόσκληση μέσα σε σχόλιο-,κανονική πρόσκληση για να γράφεις κιόλας... αλλά δε βλέπω το mail σου. Στείλε μου ένα e-mail για να κλέψω τη διεύθυνσή σου...
Πως λέμε, δηλαδή...
"Και του λιμανιού και του σαλονιού ή ..σαλονικιού:)
Καλεσμένος "εξωθεσμικά" και "θεσμικά",
δηλαδή, Δείμο;;
Τα.."ελληνικά θαύματα"!
Ω, του θαύματος...
''Ο κόσμος διψάει για δημόσια πρόσωπα που τα λένε χύμα...'' ,δήλώση Παπαχελά μια μέρα μετά την συνέντευξη που πήρε απο τον Βγενόπουλο, θα την κάνει και μετά την συνέντευξη Προβόπουλου, υποθέτω...
Η κρίση του πολιτικού συστήματος είναι ένα απο τα αγαπημένα θέματα της δημαγωγίας των ντόπιων αφεντικών των ΜΜΕ εδώ και είκοσι τουλάχιστον χρόνια. Αλαφούζος και ΣΚΑΙ , μέσω του αμερικανόφιλου και διεθνιστή Παπαχελά,χρησιμοποιούν τους διαχρονικούς κανόνες της μεσολάβησης και μας βομβαρδίζουν με την προσμονή του καινούργιου, τόσο πολύ ενσωματωμένη στο πολιτικό marketing, όσο και οι΄τεχνικές επικοινωνιακής διαχείρισης της κρίσης( ο Αλαφούζος κάνει...διαγγέλματα σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές των καναλιών του...)
Η ιδέα του μεσσία-αρχηγού κράτους, είναι αρχετυπική, και ηιδέα οτι κυβερνούν σήμερα αυτοί που ''φάινονται'' να κυβερνούν ,παραμένει πρωτόγονα καθυσηχαστική, Η συντήρηση της παραπλάνησης ,οτι ο κ΄σομος διψάει για δημόσια πρόσωπα, γεννάει την σύγχυση μεταξύ Πολιτικού και Όικονομικού.
Φυσικά, δεν ευθύνεται ο διαχειριστής κεφαλαίων Βγενόπουλος ή ο βιομήχανος Δασκαλόπουλος που τα λένε χύμα, αλλά οι Πολιτικοί που λένε ψέμματα...
Εχουν αλλάξει τα βασικά συστατικά της εννοήσης του Πολιτικού: οι δομές εξουσίας, οι σχέσεις κυριαρχίας, ο δημόσιως χώρος και χρόνος. Υπάρχουν υποσυστήματα κανονικότητας στην καθημερινή ζωή του πολι΄τη-καταναλωτή-ψηφοφόρου , που αντικαθιστούν την έννοια του Συστήματος, Η ένταση, η πυκνότητα, η αμεσότητα και οι κωδικοποιήσεις της Πληροφορίας που εκπέμπεπται απο sites και τηλεοπτικά παράθυρα, η μηχανοποίηση των ψευδαισθήσεων και οι νέες τεχνολογίες, δημιουργούν μια νέα θέσμιση που θα ζήλευε και ο πατέρας του όρου, Καστοριάδη: η α-διάκριτη θέσμιση της καλπάζουσας κοινωνίας μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, μεταξύ Εξουσίας και Πολιτικής...
Οι ΄συγχρονοι ατομικοί καπιταλιστές, είναι Βγενόπουλοι που ''υπερετούν'' μετόχους ,επικυρωτές επιλογών μιας μορφής συλλογικού καπιταλιστή( πχ ΜIG) Απο τον καιρό που λείπουν πολιτικοί με πυγμή Θάτσερ, Μιτεράν ,Κολ και Α.Παπανδρεόυ, οι χρηματοπιστωτικοί άρχοντες, τραπεζίτες των πλουσίων και των ισχυρών στην Ευρώπη, δεν αγοράζουν έύκολα πολιτικό πατερναλισμό και οι επιχειρήσεις εξελιχθηκαν με δομές πιο ''δικτυακές'' και ευέλικτες με το πολιτικό σύστημα.Το ερρώτημα είναι γιατί δηλαδή το πολιτικό σύστημα θα έπρεπε να ταιριάζει σαν δομή με το καπιταλιστικό σύστημα που περνά κρίση; Και τελικά,εγώ ο εκτός εξουσίας πολίτης, αγόράζω αποφάσεις αρχόντων όπως αγοράζω φάρμακα, ταξίδι και φαγητό ; Καταναλώνω το διαρκές αγαθό της μή -επιλογής ;
Ούτε ο καπιταλισμός, ουτε οι θεσμοί του είναι καινούργια πράγματα σε αυτον τον πλανήτη και μην τους υποτιμάτε αυτούς που κάθονται στους σβέρκους μας, έχουν πάντα εφεδρείες.Ο σκοπός είναι να μην πέφτουμε στην παγίδα να εξατομικεύουμε τις δυσκολίες της κρίσης, να μην βάζουμετις αλυσίδες που μας λένε οτι πρέπει να βάλουμε
αν και δύσκολο να σπάσεις τον καθρέφτη του μικροαστισμού και των ειδώλων του, γεμάτες μικρά Ντα Κάπο και μικρά ΚΚΕ έιναι όλόκληρη η χώρα...)
Η παρούσα φάση της κρίσης ,δεν βρίσκεται ούτε στα πρόσωπα, ούτε στους μηχανισμούς στήριξης ,ούτε στα τραπεζικά κυκλώματα- βρίσκεται στο σχέδιο: την δεκαετία του '90 η ελληνική ανάπτυξη φτιάχτηκε πάνω στην κατασκευαστική στρατηγική των νεοελλήνων, με τον ιδρώτα χωρίς ΙΚΑ των βαλκάνιων μεταναστών .Φτωχοί Αλβανοί και άλλοι βαλκάνια, εμείς η μικρή ΗΠΑ των Βαλκανίων, υπερτερούσαμε στην εργασιάκή τους αξιοποίηση απο το σχεδόν χρεωκοπημένο τουρκικό κράτος των 70 εκατομμυρίων πεινασμένων....
Σήμερα, η Τουρκία ,ο προαιώνιος εχθρός του ελληνικού φασιστικού μεγαλοιδεατισμού, βρίσκεται εκτός του δυνάστη ΔΝΤ, σε γεωπολιτική άνοιξη, σε σχεδόν soft ιμπεριαλισμό, με μακρόπνοες βασεις εσωτερικού εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης(''....και τί θα απογίνουμε χωρίς βαρβάρους....'')
Η δεύτερη Μεγάλη Ιδέα
Tου Τακη Καμπυλη
Για την πρώτη Μεγάλη Ιδέα μάλλον γνωρίζουμε και την αρχή και το τέλος. Αν την αποδώσουμε αποκλειστικά στον Κωλέττη και θεωρήσουμε ως τέλος της τη Μικρασιατική καταστροφή (ή το Γουδί!), τότε μπορούμε να προσδιορίσουμε τη διάρκειά της (με άμεσο πολιτικό έργο) στα περίπου 80 χρόνια....
**Η δεύτερη Μεγάλη Ιδέα –όπως το διατυπώνει ο Μιχάλης Σπουρδαλάκης (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών)– γεννήθηκε λίγο μετά το 1990, τότε τουλάχιστον υιοθετήθηκε απο το σύνολο του πολιτικού συστήματος (με εξαίρεση το ΚΚΕ).
Και στις δύο ιδέες, σημαντικός ρόλος «ανατέθηκε» στον «ξένο παράγοντα».
Η εύνοιά του υπήρξε εξ αρχής η συνθήκη, το περιβάλλον επώασης και η προϋπόθεση επιτυχίας. Τα χρόνια που μεσολάβησαν από την πρώτη μέχρι τη δεύτερη Μεγάλη Ιδέα σαφώς έγειραν την πλάστιγγα από την «Επικράτεια» στην οικονομία και από τον στρατό στην πολιτική, ενώ η βασική ιδέα της ηγεμόνευσης στην ενδοχώρα εκσυγχρονίστηκε, σχεδόν μεταμορφώθηκε..
...
**Οντως, η (διεθνής) περίοδος μετά το 1990 ήταν ευνοϊκή για τη δεύτερη Μεγάλη Ιδέα.
**Η κατάρρευση του Τείχους και η ζοφερή νέα πραγματικότητα των γειτόνων μας –θεωρήθηκε ότι– εδραίωσαν τον στόχο μας.
**Η ελληνική οικογένεια μετατράπηκε σε μικρή οικογενειακή επιχείρηση με επενδυτικούς (βλ. καταναλωτικούς) στόχους και τουλάχιστον δύο ή τρεις μετανάστες με μερική ή πλήρη απασχόληση (μάλιστα οι περισσότεροι από τον χώρο «ηγεμονίας»).
**Οι ευκαιρίες αξιολογούνται εκ των υστέρων σχεδόν αποκλειστικά από τον τρόπο διαχείρισης.
Τα πράγματα δείχνουν πως η πανίσχυρη Ελλάδα όχι των δύο ηπείρων αλλά του ευρώ και της Ολυμπιάδας δεν διαχειρίστηκε τις ευκαιρίες της απέναντι στη δεύτερη Μεγάλη Ιδέα. (Την υπονόμευσε η διεθνής συγκυρία [όπως και την πρώτη] αλλά και το ίδιο το Σώμα που τη δημιούργησε;).
..Την Ιδέα μιας πολιτικά ισχυρής και κοινωνικά ευημερούσας Ελλάδας. Διότι αποδείχθηκε ανίκανο να δημιουργήσει και να διαχειριστεί τους νέους θεσμούς που απαιτούσε ο πυρήνας της κοινωνίας μας κι όχι μόνο ο εμπορικός της εαυτός.
**Οι όροι επιτυχίας στις σημερινές συνθήκες εξαρτώνται περισσότερο από τα επίπεδα κοινωνικής ευημερίας παρά από τα απόλυτα οικονομικά μεγέθη.
Δεν αρκεί μια κοινωνία να έχει ισχυρό νόμισμα για να θεωρείται πως έχει επιτύχει στη βασική της αποστολή.
***Η πορεία προς την επιτυχία (ευημερία) προϋποθέτει ανοικτές κοινωνίες με μορφές αυτονομίας, αυτοοργάνωσης και λειτουργικής αλληλεγγύης σ’ ένα πλαίσιο το δυνατόν ισότιμου ανταγωνισμού.
Η κομματικοποίηση του Κράτους και ο ασφυκτικός από τα πάνω έλεγχος σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας ουσιαστικά επέβαλε μια μορφή ιδρυματισμού (η οποία εσχάτως τροφοδοτείται και τηλεοπτικά από διθεματικά ή τριθεματικά δελτία ειδήσεων).
**Η κοινωνία αντί να χρησιμοποιήσει τον (συγκυριακό) πλούτο για την ευημερία της, απλώς χρηματοδότησε τον Μύθο της.
**Η δεύτερη Μεγάλη Ιδέα γέννησε μεν όραμα, αλλά όχι δομές. Είναι αδιανόητο σε μία σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία που ανθεί, να πλεονάζουν τα Καγιέν της αδιάφανης κρατικής επιχειρηματικότητας και όχι εργαλεία, χώροι και ευκαιρίες δημιουργικότητας..
**Ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής κοινωνίας ήταν περισσότερο για το «φαίνεσθαι» κι έτσι χάνεται άλλη μια φορά το «είναι».
Ογκόλιθοι της αυταρέσκειάς μας (και της μύχιας επιθυμίας μας για υπεροχή) δεν μετακινήθηκαν, αλλά επενδύθηκαν με την καταναλωτική ισχύ ως αυταπόδεικτο σημάδι ευημερίας.
**Και στην πρόσφατη κρίση θα διαπιστώσει κανείς πως ακόμη και όταν οι κορυφαίοι Ελληνες διαχειριστές της κρίσης δίνουν συνεντεύξεις σε ξένα ΜΜΕ, ο στόχος τους είναι μάλλον το εσωτερικό της χώρας....
**Και ένα ένστικτο –κομματικής– επιβίωσης κατώτερο των περιστάσεων. ...
Η ισχυρή Ελλάδα δείχνει να οδεύει πάλι προς το «χωραφάκι», «πτωχή» αλλά πλέον όχι και «τιμία».
@ Elias
Συμφωνώ.
Elias
Δεν σε παρακολουθω πάντα στους περίτεχνους συλλογισμούς σου αλλά αυτή τη φορά τα είπες θαυμάσια.Απλως σε απομαμβάνω.
Elias
Δεν σε παρακολουθω πάντα στους περίτεχνους συλλογισμούς σου αλλά αυτή τη φορά τα είπες θαυμάσια.Απλως σε απομαμβάνω.
Σπιθα
Εχω μια μικρή συνεισφορά την οποία θα ήθελα να δεις καθαρά ως "τεχνική" συμβουλή.
Τα συνιστολόγια κατα 99.9% αποτυγχάνουν.Σε παρακαλω δες το ως φιλική ιδεά και οχι ως στειρα αρνηση.
Οσον αφορά τον Καμπυλη δεν είναι πρωτη φορά που είναι τοσο ευστοχος;
@ L.L.S.
"Τα συνιστολόγια κατα 99.9% αποτυγχάνουν.Σε παρακαλω δες το ως φιλική ιδεά και οχι ως στειρα αρνηση"
Σπίθας.
Συμφωνώ, με την άποψή , απολύτως!
..σε καταλαβαίνω, πολύ καλά.!!
Στην παρούσα περίπτωση κάναμε μια εξαίρεση, εγώ κι ο Δείμος. Γνωριζόμαστε, 3 χρόνια και μας βγήκε τελείως, αυθόρμητα:)
Βασίζεται στην διαδικτυακή μας, άψογη, σχέση και αυτό μας έσπρωξε σε μια ενέργεια άμεσου διαλόγου, μεταξύ μας.
**Εννοείται ότι δεν έχει καμία πολιτικομματική προέκταση, πέραν αυτών των κοινών που αφορούν εμάς τους δύο.
Τα αναφέρω, για να είμαι σαφής από την πλευρά μου.
Αυτό και τίποτα, πέραν αυτού.
**Προσωπικά, εκτιμώ το ιστολόγιο σου κι εσένα και βέβαια αυτή μου η άποψη δεν έχει να κάνει με την αποδοχή ή μη της παραπάνω φιλικής πρότασης, αλίμονο, Γιάννη.
Την καλημέρα μου.
Τα λέμε.
Κι εγώ πάντα έβλεπα με μεγάλη επιφύλαξη τα συν-ιστολόγια. Ωστόσο, όταν στις μέρες μας που εκλείπει η κοινή λογική, στις μέρες δολοφονιών κι απουσίας κάθε διαλόγου που να προσφέρει κάτι στον τόπο, ένα τέτοιο ιστολόγιο, ίσως είναι αναγκαίο.
Post a Comment