Friday, April 3, 2009

Big Brother


Το να σε παρακολουθεί κάποιος σήμερα δεν είναι και περίεργο.Λιγο psycho γείτονα-γειτόνισα να έχεις,και ενέπεσες στο χωρο σκόπευσης ενός περισκοπίου .Το πρόβλημα είναι ότι δυνητικά κάποιος μπορεί να αποθηκεύει κεντρικά ,και να διαχειρίζεται κατά βούληση ένα τεράστιο υλικό.Αυτό το υλικό συνδιαζόμενο με τα προσωπικά στοιχεία απο κάρτες,συναλλαγές,ιατρικά κέντρα, που πουλιώνται πλεον ανεδίαστα,μας καθιστά υπηκόους πολιτείας τύπου Blade Runner.

Για το ζήτημα διατυπωνονται διάφορες αντιρρήσεις

Οι πιο δημοφιλείς είναι λίγο πρωτόγονες.Σπάμε τις κάμερες και δεν μας παρακολουθούνε.Νομίζω ότι δεν αντέχουν σε κριτική

Ακολουθούν οι αποδράσεις μέσω της «μεγάλης» κοινωνιολογίας.Οι κάμερες είναι σύμφητες με το σύστημα,και έτσι αποδεικνύουμε την αυταπάτη της σύγχρονης δημοκρατίας.Είναι ωραία η προσέγγιση,αλλά καλή για ακαδημαικούς,και φοιτητές που θέλουν να κανουν διδακτορικό στον Φουκώ.Είναι τρομερό θέμα για καμάκι αν η υποψήφια είναι φοιτήτρια θεωρητικών σπουδών,αλλα έχει το μειονέκτημα (που ευρίσκεται σε όλες τις θεωρίες απόδρασης) ότι έχει μελλοντολογικό ορίζοντα όσο και ο «Θρασύβουλος» να πάρει το Champion League.

Τέλος οι θεσμικές απαντήσεις είναι πιο ρεαλιστικές.Προβλέπουν αρχές προστασίας που παρακολουθούν την μη διασυνδεση βάσεων δεδομένων,αλλα τα τελευταία χρόνια είναι μάλλον αδρανείς,παρα τις παχυλές αμοιβές των μελών της (δεν ξέρω τίποτα αλλα βάζω στοίχημα στα τυφλά)

Το πρόβλημα είναι μάλλον τεχνολογικής υφής.

Η τεχνολογία πληροφοριών προχωρεί πιο γρήγορα από την έννοια που έχουμε του ατόμου,του υποκειμένου ως πολίτη.

Ενω η πολιτική ζωή έχει οργανωθεί με βάση την έννοια του συμπαγούς ενιαίου προσώπου που έχει μια και μοναδική νομική και πολιτειακή υπόσταση που αντιστοιχούσε σε .ένα πολίτη μιας κωμόπολοης ,βαθμιαία αυτό το υποκείμενο μετασχηματίζεται σε ένα πολλαπλό νομικό πρόσωπο.

Πριν τριάντα χρονάκια,με μια ταυτότητα έκανες όλες τις δουλειές σου και με μια υπευθυνη δήλωση τις άλλες μισές

Σήμερα θέλεις ΑΦΜ,αριθμό διαβατηρίου,μητρώα ΙΚΑ,αριθμους Δημοτολογίου κλπ.
Χωρίς αυτά δεν υφίστασαι πουθενά.

Το φυσικό προσωπο υφίσταται ,αλλά αυτό που συναλλάσεται είναι ένα νομικό πρόσωπο που εντάσσεται στην πλοκή των συναλλαγών μέσω ενός κωδικού.Και το google blog να μπεις το γιουζερνειμακι σου το θέλεις,και σιγά που ο server του Google ,νοιάζεται για σένα ως τέτοιο.

Η πολλαπλότητα αυτή αποκτάται μέσα σε μια γεννιά.Αντε τώρα να την αφομοιώσεις.
Ετσι δεν είναι δύσκολο να καταλάβεις ιδεολογίες φυγής σε έρημα μέρη με καλοκάγαθους χωρικούς ,ενταγμένους σε μητέρα φύση.Τώρα αν η καλοκάγαθη κοινότητα είναι προιόν της αστικής φαντασώσης ,για να αποκρύψει την τερατωδία των κρουσμάτων αιμομιξίας,οικογενειακής βίας,και πάσης φύσεως καταπιέσεων αυτό είναι αλλου παππα ευαγγέλιο.

Βλέπεις καθως είσαι μπαιλντιζμενος από την ζωή της πόλης,μόλις βρεις λίγο καθαρό αέρα,καμιά χειροποίητη πίττα,και δεκαπέντε συναπαντήματα με ξένους και άδολη καλημέρα,τότε εύκολα παραμυθιάζεσαι.Η αυτονομία πολιτική ιδεολογική ηθική καλως ή κακώς είναι αποτέλεσμα συνύπαρξης εντός της πόλης,εντός μιας συμβίωσης με καταμερισμό εργασίας.Η ιδέα της αρμονικής κοινότητας σε προκαπιταλιστικές δομές είναι θεραπευτική ,εμπλουτίζεται από εξωτικές θεωρήσεις ανατολικών θρησκειών αλλα υποκρύπτει τραυματικές έως και αποκρουστικές καταστάσεις.

Η σύγχρονη ,λοιπόν,δομή της κοινωνίας με τον υπερκαταμερισμό εργασίας , δημιουργεί και πολλαπλές τυπικές εμπλοκές των ανθρώπων . Οι αντίστοιχοι μηχανισμοί ελέγχου όμως διαγκώνονται και αυτοί.

Τα ποινικά δικαστήρια σε διαβεβαιώνουν για το ποινικό μητρώο,ο Τειρεσίας για τις απλήρωτες επιταγές,το υπουργείο συγκοινωνιών για τους βαθμους ποινής στην οδήγηση κλπ κλπ.

Το δίλημμα παραμένει

Τι θα γίνει όταν όλες οι ελεγκτικοι μηχανισμοί διασταυρώνουν τα στοιχεία;
Ποιος θα ελέγξει την ανασύνθεση των ιδιοτήτων ,που μέχρι τώρα παραμένουν σε μια διασπορά;

Ο εφιάλτης του Μεγάλου Αδελφού δεν είναι μακρυά,αλλά δεν μπορούμε και να κάνουμε πίσω.Η νοσταλγία της μονοσήμαντης ταυτότητας είναι νοσταλγία της μικρής κοινότητας.

Και στην περίπτωση αυτή η λυση ευρίσκεται μόνο αν σκεφτούμε με όρους μιας πολιτείας με ελάχιστες καταναγκαστικές δομές,με πληθώρα ενδιάμεσων δομων κοινωνίας πολιτών και αντίρροπες αρχές.

Η πιο συνηθισμένη αντίδραση είναι να συνδεθεί η επιτήρηση και ο ολικός έλεγχος με την κοινωνικοοικονομική συνθήκη της εποχής.

Ωστόσο μόνο ένας «υγιής» αντικρατισμός των πολλαπλών μορφών μπορεί να αποτρέψει την εγγενή ροπή προς συγκεντρωποιητικές δομές διαχείρισης των διάσπαρτων πληροφοριών.

Διαχειριζόμενος ένα άλλο θέμα ο Ζ.Ντεριντά στο βιβλίο «Περαν του κοσμοπολιτισμού» προτείνει μια νέα πολιτειακή δομή έτσι ώστε κεντρικά ζητήματα διαχείρισης (κυρίως μεταναστευσης,ιθαγένειας,αποδημίας,προσφυγιάς κλπ) να περάσουν από την ευθύνη του κράτους,στην ευθύνη των μεγάλων μητροπόλεων που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «πόλεις καταφύγια» ως μια παραλλαγή του αρχαιοελληνικού μοντέλου της «πόλης –κράτους».

Η αναδιάταξη της εναίας κυριαρχίας λοιπόν ,δυνητικά θα μείωνε τους κινδύνους κεντρικών εμπλοκών στην διαχείριση διάσπαρτων πληροφοριών,αλλά θα μπορούσε να διευκολύνει και την δημοκρατική ανάπλαση όλου του πλεγματος εξουσίας.

Το ζήτημα λοιπόν δεν είναι τα ηλεκτρονικά ίχνη που αφήνεις ,έτσι και αλλιώς,ή αν σε έχει καταγραψει μαι κάμερα,αλλά να εξασφαλίσουμε ότι τα δεδομένα αυτά είναι διαχειρίσιμα από τις πιο αποκεντρωμένες και αντίρροπες δομές.Μόνο η διασπασμένη κυριαρχία μπορεί να εγασφαλίσει την δυνατότητα κεντρικής διαχείρισης και διασύνδεσης τραπεζων πληροφοριών.Αλλιώς η αντίσταση κατα του Big Brother ,καταλήγει σε ένα νέο Λουδιτισμό,ή μια αέναη χρήση του ζητήματος για κοινωνιολογικές παρεμβάσεις της «μεγάλης απόδρασης»

Το αίτημα της πολλαπλής αποκεντρωμένης κοινωνίας πολιτών με τις πολυποίκιλες υβριδιακές μορφές μακρυά από την ασφυκτική κυριαρχία του πυραμιδωτού κράτους και του γιγαντισμού των υπερεθνικών κολοσσών ,μπορεί να εξασφαλίσει και την μειωμένη δυνατότητα του Big Brother.




12 comments:

katerina said...

Μα τι κακός που εισαι ρε lls...
Αντε ...σου συγχωρησαμε ότι δεν εμπιστευεσαι το Κράτος επιχειρηματία...αλλά να μην εμπιστευεσαι και το Κεντρικό Κρατος για την διαφυλαξη του ιδιωτικού απορρητου, για την προστασία των δημοκρατικών διακιωμάτων των πολιτών;
Μπα σε καλό σου!!!!

Greek Rider said...

@lls, πολύ ενδιαφέρον το θέμα που αναλύεις.

Πιστεύω ότι πρέπει πριν από όλα να υπάρξει πρόληψη. Να ξέρει π.χ. στην περίπτωση του ίντερνετ ο χρήστης που να δίνει και που όχι τα στοιχεία του.

Το ίδιο σε πολλαπλή κλίμακα θα πρέπει να ισχύει γενικότερα. Η ασφάλεια μπορεί να διασφαλιστεί μόνο με την δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών δημοκρατίας και όχι με την καταστολή και το φακέλωμα.

Το χειρότερο σενάριο θα ήταν η συγκέντρωση πληροφοριών από ιδιωτικούς φορείς/επιχειρήσεις π.χ. DNA για άρνηση ασφάλισης κτλ.

Σε κάθε περίπτωση ευτυχώς που υπάρχουν ακόμη ισχυρές αντιδράσεις κατά του μπίγκ μπράδερ, ακτιβιστές αλλά και θεωρητικές απόψεις κατά του άγριου φακελώματος.

Σε κάθε περίπτωση η φαντασία δε νομίζω ότι θα φακελωθεί ποτέ και αυτό που τελικά πάντοτε θα μας σώζει ua είναι ότι δεν θα είμαστε σημαντικοί....

ΥΓ επιφυλάσσομαι για τον Derrida.

Anonymous said...

H διαφανής κοινωνία είναι το μέλλον που θα μοιάζει αρκετά στο παρελθόν. Από τη μαζική κοινωνία της μετανεολιθικής εποχής επανερχόμαστε στην κοινωνική οργάνωση του κυνηγού-τροφοσυλλέκτη.

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Katerina
Κακος όχι ,δύσπιστος πολύ.Οχι προς το κρατος,αλλα και όποια πυραμιδωτή εξουσία που του μοιάζει (μεγάλα μονοπώλια)

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

GR
Σωστά.
Το χειρώτερο είναι η διασύνδεση όλων των πληροφοριών από κάποιο κεντρικό φορέα.Εφιάλτης.
Εκτός από την δημοκρατία,χρειαζόμαστε και νέους θεσμούς που αφομοιώνουν την τεχνολογία,και δεν κοιτάνε στο παρελθόν.
Και εγω ανακαλύπτω τις πιο πολιτικές πλευρές του Ντεριντα και βρίσκω κάτι πολυ ενδιαφέρον,πολύ επίκαιρο.

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Ανωνυμε
Σε ευχαριστώ για την συνεισφορά.Τις είδα και είναι πολύ ενδιαφέρουσες.
Ωστοσο διαβάζοντας τα περι διαφανους κοινωνίας στο wikipedia ,δεν αποκόμησα την έννοια μιας επιστροφής.Διάβασα κάτι που μου άρεσε πολύ.Αποδοχή της πληροφοριακής πολυμέρειας,των πολλαπλών φορέων διαχείρισης ,και παράλληλη επιθετική διαδικασία διαφάνειας των κέντρων πληροφόρησης.Νομίζω συμπυκώνει πολύ ωραία και τις σκέψεις της αναρτησης.
Προστασία της ιδιωτικότητας,οχι με επιστροφή στο παρελθον αλλά με θεσμικές επινοήσεις.
Συνεχισε τις παραγωγικές συνεισφορές!!Σε ευχαριστώ

Nikos.Lioliopoulos said...

Νομίζω πως αυτο που όλοι φοβάστε μπορεί ευκολα να γινει σημερα. ολες οι πληροφορίες μας μπορει να διαχειρίζονται απο εναν υπερ υπολογιστή τέρας. Δεν θα μου φανει και πολυ shi-fi να πατησει καποιος ενα κουμπι κ να εχει πληρως καταγεγραμμένα ολα τα στοιχεια μου, οπως που πηγα τελευταια(εφικτοτατο) τραπεζες, δανεια νοσοκομεια -γιατροι( το πιο εφιαλτικο), ερωτες κλπ...
Συμφωνώ λοιπόν με την προτεινόμενη λύση του αρθρου σαν ιδεα. Θλει ομως ανάλυση. (οχι οση κανει ο Ντεριντα. Δεν θα αντεξω!)

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Niko
Δεν είμαστε μακρυά,και η λύση δεν είναι η επιστροφή στην "Αγροτική Μελικη" του 1960.
Οσο για τον Ντεριντα,λέμε και καμιά αναφορά με βαρύγδουπο όνονομα για να δωσουμε κύρος......

Anonymous said...

exoume k leme:

1.hli8iothta ths agrotikhs zwhs?
2.mania katadio3hs apenanti se mia ontos katadioktikh koinwnia?
3.ena pazl pliroforiwn tou ka8e atomou pou an to sublirosei kapoios 8a vgoun sth fora oi paraloges apaitiseis dikaiomatwn idioktisias kai kerdoforias panw tou?
4.Psychic spies from China
Try to steal your mind's elation?[red hot!!!]
5.8etika fortismenh ionosfaira paralirimatos?

to pazl sublironetai ana pasa wra kai stigmh me ereuna agoras,stats ktlp,ginetai emboreuma kai 3erei pio pola gia sena apo esena ton idio,otan ka8etai panw sto sto rafi enos supermarket kai to xazeueis mexri na zalisteis,otan einai ena link sto net pou 3erei oti 8a to patiseis,otan 8a to katanalwseis kai 8a se dimiourgisei san omoio olhs ths koinwnias.
apo thn stigmh pou ftiaxnomaste kat eikona ths paragwghs ths koinwnias den 8a eprepe ka8olou na agxonei kapoion auto to prama giati einai idi gegonos gia olous mas.h epixeirisiakh stratigikh prosarmozetai diarkws se auta ta dedomena.eite einai mia politikh tou kratous pou xarizei pines,eite h msft pou afinei thn peiratia oso den exei provlima,eite h xounta pou xarizei xreh afou exei roufi3ei to kefalaio osa borei

ta mona pragmata pou den einai dedomena einai h ergasia,to eisodhma kai h poiothta zwhs se kairo krishs anaparagwghs ths koinwnias.

ti 8a sumvei an anasuthesei kapoios to pazl ths koinwnias?epidi eimai aisiodoxos 8a pw oti h nohmatikh genikeush oswn exoun sumvei 8a xwra mono mesa se ena poihma,kai 8a exei thn Kantianh ais8ish tou uperoxou pou tarasei san tous seismous :

Εγώ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ
είμαι από τα μαύρα δάση,
η μάνα μου στις πολιτείες
με κουβάλησε,
σαν ήμουνα ακόμα στην κοιλιά της,
και των δασών η παγωνιά
μέσα μου θα 'ναι ως το θάνατό μου

Έχω, έχω το σπίτι μου
στην πολιτεία της ασφάλτου,
φορτωμένος από την αρχή
με όλα τα μυστήρια του θανάτου
με εφημερίδες, με καπνό και με ρακή,
καχύποπτος και τεμπέλης
κι ευχαριστημένος στα στερνά

Φέρομαι φιλικά στους ανθρώπους
φορώ καθώς το συνηθίζουν
ένα σκληρό καπέλο,
λέω, είναι ζώα που μυρίζουν τελείως ιδιότροπα
και λέω πάλι,
δε βαριέσαι έχω κι εγώ την ίδια μυρουδιά

Το πρωί στο γκρίζο χάραμα
τα έλατα κατουράνε,
και τα ζωύφιά τους τα πουλιά
αρχίζουν να φωνάζουν
Κείνη την ώρα αδειάζω το ποτήρι μου στην πόλη
πετάω τ' αποτσίγαρό μου και ανήσυχος κοιμάμαι

Απ' αυτές τις πολιτείες
θα απομείνει εκείνος που διάβηκε από μέσα τους
ο άνεμος, δίνει χαρά το σπίτι σ'αυτόν που τρώει,
τ' αδειάζει

Ξέρουμε ότι είμαστε περαστικοί
κι ότι ύστερα από μας
τίποτα τ' αξιόλογο δε θα ρθει.
Ελπίζω στους σεισμούς
που μέλλονται για να 'ρθουν,
να μην αφήσω τη Βιρτζίνιά μου
απ' την πίκρα να μου σβήσει

Εγώ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ
από τα μαύρα δάση,
ξερασμένος στις πολιτείες της ασφάλτου
μέσα στη μάνα μου σε πρώιμη εποχή

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

ΜΑΑ
Ο Μπερτολτ Μπρεχτ που αναπολεί τα μαύρα δάση δεν με συγκινεί.
Ο Μπρεχτ του Μαχαγκονυ,της πόλης με αφορά πιο πολύ

Anonymous said...

mallon psaxneis na vreiss ta maura dash mesa sth polh,kai se suginoun pio polu ap oti ton brext.ta dika sou einai to atomo ths koinonias twn politwn tou 80 pou me thn mia tautothta diekperaiwne tis upoxreoseis tou apenanth stis apaitiseis ths koinwnias.
apenanth sthn sumerini poluplokothta ths grafiokratias kai elegxou tou kefalaiou to mono pou proteineis einai ena epipleon 8esmiko berdema.

o brext apo thn allh elpizei se seismous,oxi se dendrofuteush me ton SKAI na trava plano kapou se mia gonia
nomizw to diavases strava to poihma.

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

MAA
Δεν διαφωνω
Είμαι κλασσικός μεταμοντέρνος
Διαβάζω τον Μπρεχτ για να διαβάσω αυτό που θέλω.
Επίσης σωστα διακρίνεις ένα θεσμικό μπερδεμα.
Οι λύσεις θα προέλθουν από την πλευρά της πολυμορφίας και των τερατογεννέσεων (Negri)
Τα μαύρα αδρα δάση του Μπρεχτ,μολύνθηκα εδω και πενήντα χρόνια από τις οξινες βροχές του Ρουρ.
Το μέλλον είναι στις πόλεις του Ridley Scott.
Ειμαστε ολοι Blade Runners!!!