Την καλύτερη περιγραφή του υπόβαθρου της ισραηλινοπαλεστινιακής σύρραξης θα την βρουμε στα ιστολόγια Cynical και Homo Sapiens
Ωστόσο η μορφή που έχει η διάρθρωση της σύγκρουσης είναι πρωτοφανής.
Ενα δημοκρατικό κράτος ,μέλος όλων των διεθνών οργανισμών,επιτίθεται κατά της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης ενός μη κράτους,το οποίο έχει δύο γεωγραφικές οντότητες και δύο διακριτές πολιτικές εκπροσωπήσεις.
Μια σύγκρουση που ανασύρει όλη την αρχαικότητα της βίας,εδράζεται σε μια ιστορική καινοφάνια ,που δεν έχει ιστορικό προηγούμενο.
Εχουμε δει όλους τους τύπους των συγκρούσεων (κράτος εναντίον κράτους,κράτος εναντίον μειονοτήτων,διαμάχη μειονοτήτων,απελευθερωτικούς πολέμους κλπ) και ποτέ κάτι παρόμοιο.
Ωστόσο ο ένας παράγοντας της σύγκρουσης δηλαδή το κράτος του Ισραήλ έχει μια λιγο ως πολύ ερμηνεύσιμη συμπεριφορά.Ακόμα και η οξεία επιθετική πολιτική του έχει προηγούμενα,και μας προσφέρονται κώδικες ανάλυσης.
Ο δεύτερος όρος της σύγκρουσης όμως έχει εκείνα τα χαρακτηριστικά που περιπλέκουν το πρόβλημα.
Πρόκειται για ένα πολιτικοθρησκευτικό υβρίδιο,με διακυρηγμένη την καταφυγή στην βία,που όμως απολαμβάνει μιας πλήρους εσωτερικής νομιμοποίησης μέσω των πιο αδιαβλήτων εκλογών (με ευρωπαικά πρότυπα) που έγιναν ποτέ σε αραβική χώρα,και σοβαρό φιλανθρωπικό έργο.
Αν το στερεότυπο λέει ότι η Χαμάς ανήκει στο αρχαικό μενού της πολιτικής ιστορίας,θέλουμε να αποδείξουμε ότι μάλλον το αντίθετο συμβαινει.Η Χαμάς είναι ο τύπος της πολιτικής οργάνωσης που θα δούμε τα προσεχή χρόνια ,σε όλο τον πλανήτη.Με μια έννοια πρόκειται για πολιτική καινοτομία επιπέδου Google.
To ιστολόγιο απορρίπτει το πρόγραμμα και την φυσιογνωνμία της Χαμας, αλλά δεν μπορεί να βολευτεί με την ταξινόμηση της ως πολιτικής υφής αρχαικής βίας, φουνταμενταλιστικού τύπου,ως μιας δομής των απελπισμένων που αναγκαστικά εκτρέπεται στον ακτβιστικό πρωτογονισμό.
Η Χαμάς αποτελεί μια εικόνα από το πολιτικό μέλλον του 21 αιώνα,όσο οι παγκόσμιες συντεταγμένες δεν αλλάζουν για να ενσωματώσουν στην μέγιστη δυνατή δημοκρατία,την μέγιστη οικονομική ανάπτυξη τους λαούς όλου του κόσμου.
Τα θρησκευτικοπολιτικά υβρίδια μουσουλμανικού ή άλλου δόγματος αποτελούν την πολιτική έκφραση των νέων βιοπολιτικών οντοτήτων που δημιουργούνται απανταχού στην γη,και είναι οι πυκνοκατοικημένες ζώνες φτωχών.
Για την ανάλυση μεταφερόμαστε μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά
Λάγος Νιγηρία.
Σε μια επίπεδη έκταση όση περίπου η Αττική ,στοιβάζονται 10 εκατομμύρια άνθρωποι σε ένα ριζωματικο πολυδαίδαλο σύστημα οικισμών,με ελάχιστες υποδομές.
Στον επισκέπτη της ενδοχώρας του Λάγος,κάνουν εντύπωση δύο πράγματα.Το πρώτο η θράυση του τουριστικού στερεοτύπου (που ενδημεί και στην αριστερά) για την υποτιθέμενη γενικευμένη εγκληματικότητα (μετα λογου γνώσεως καλύτερα στο Λάγος,παρά στο Λαγονήσι....) και το δεύτερο η απειράριθμη εγκατάσταση εκκλησιών της Πεντακοστής που προβάλουν σε κάθε τετράγωνο ,σε μια απίστευτη ποικιλία.
Ξαναγυρίζουμε στην Γάζα.
Εναμισι εκατομμύριο κόσμος,σε μία ζώνη 10 Χ 40 χιλιομέτρων στοιβαγμένοι σε 4,5 πόλεις,χωρίς φυσικούς πόρους και δραστηριότητες.Αντί εκκλησίες της Πεντηκοστής δεκάδες τζαμιά και ισλαμικά ιδρύματα φιλανθρωπικού έργου.
Η εκκλησία της Πεντηκοστής είναι παραλλαγή του Προτεσταντισμού ,με έντονα τα στοιχεία της ενεργού φιλανθρωπίας,επιστροφή στο ευαγγέλιο,και ισχυρή την θεολογική εκδοχή του προσωπικού επαναναλαμβανόμενου θαύματος.Εχει μια τρομερή διάδωση στα ασθενέστερα στρώματα ,λόγω του αποκεντρωτικού χαρακτήρα της ,που συναρτάται από την χαρισματικότητα του ιερέα πάστορα.
Το ενεργό σουνιτικό ισλάμ,έχει παρόμοια χαρακτηριστικά.Δραστήρια φιλανθρωπία,λιτή τελετουργεία με βάση την γραφή,φλερτ με το ατομικό μαρτύριο νοούμενο ως θαυματουργική θέωση.
Δεν χρειάζεται παρά να ανταλλάξουμε λέξεις (ουτέ καν νοήματα) και οι ισομορφίες Λάγος/Πεντηκοστή Γάζα/Χαμας είναι αυταπόδεικτες.
Σε ζωνές φτώχειας,και υπερπλυθησμού η θρησκευτικότητα ,δεν είναι απλή καταπράυνση του άλγους,δεν είναι ουτε κάν φιλανθρωπική ανακούφιση,είναι σύνθετη θεολογικοπολίτική συμπύκνωση ,που αναδεικνύει το Πολιτικό ,στην ανώτερη μορφή του,αυτή της καθολικής άρρητης ισχύος.Προφανώς στις σύνθετες σύγχρονες δημοκρατίες,η διακυβέρνηση οργανώνεται μέσα από την ενεργητική επινόηση των θεσμών αντιπροσώπευσης,αλλά στο τέλος και ο δημοκρατικός ηγέτης (έστω και συλλογικός) απολαμβάνει μιας ισχύος που δεν μετριάζεται.Είναι απόλυτη,αμεταβίβαστη,αδιαπραγμάτευτη.Ο Καρλ Σμιτ μας έχει αποδείξει την απόλυτη σχέση πολιτικής και θεολογίας.
Στην πολιτική και κοινωνική συνθήκη της Γάζας,η εναπόθεση μέσω δημοκρατίας του εγχειρήματος της κοινωνικής εξέλιξης στην Χαμάς ,ή την όποια θρησκευτικοπολιτική οργάνωση ,δεν είναι αναχρονισμός,είναι πολιτειακός εκσυγχρονισμός.Η Χαμάς είναι η θετική απάντηση ,το δημοκρατικό πλεόνασμα,σε μια αρνητική συνθήκη ζωής.
Σε συνθήκες στοιχειώδους οικονομίας,η πολιτική ζωή απλοποιείται και αυτή.Οτιδήποτε συλλογικό είναι οιονεί πολιτικό.Καθώς η δε η ένδεια καταρρακώνει τους ανθρώπους,η ψυχική καταλαγή της θρησκευτικής σύναξης δεν είναι μάγευση εντός ενος συντηρητικού παγανισμού,δεν είναι κατευναστική αυταπάτη μιας ιδεολογίας,αντιθέτως είναι τελετουργική πράξη συλλογικής και ατομικής πολιτικής ευθύνης.
Η κρίση γαι την πολιτικοθρησκευτική Χαμάς,με όρους δανεισμένους από το ρεπερτόριο της συζήτησης ενός φιλελευθερου προγράμματος χωρισμού κράτους –εκκλησίας ή αποθρησκειοποίησης του κράτους είναι άστοχη.Γιατί και στο πιο φιλελευθερο πολιτικό σύστημα,τα κόμματα (οι ομόλογοι της Χαμας) διακινούν τις ιδέες του ως θρησκειοποιημένες ιδεολογίες και τελετουργίες.Οποιος είδε τις εσωτερικές εκλογές των κομμάτων στις ΗΠΑ με τους πάστορες τις σημαίες και τις παρλάτες,κατάλαβε τι ακριβώς σημαίνει Χαμας αλά USA.
H γεωπολιτική ύφή της μήτρας,γης της Χαμάς η περίκλειστη Γάζα της ένδειας,έχει καθορίσει από πριν την υφή της πολιτικής αντιπροσώπευσης.Αν στην Γάζα υπήρχαν χριστιανοί, η Χαμάς θα ήταν χριστιανική ,αν στη Γαζα υπήρχαν ινδουσιστές η Χαμάς θα ήταν ινδουιστική.
Υπάρχει βέβαια η παράδοξη εκ πρώτης όψεως ,συνύπαρξη διακυρηγμένης βίας,και της δημοκρατικής της νομιμοποίησης.Η Χαμας δεν κάνει ανταρτοπόλεμο,έχει αναλάβει την εξουσία,μη αποκυρήσσοντας την βία,και σε πολλές περιπτώσεις την ασκεί ενεργητικά.
Η βία της Χαμάς δεν έχει να κάνει με την θρησκευτική της ταυτότητα.Δεν απορρέει από αυτήν.Δεν είναι βίαιη επειδή είναι ισλαμική.
Απλούστατα η Χαμάς είναι σύγχρονη,μοντέρνα και πολιτικά updated όσο και άλλες πολιτικές δυνάμεις που αναλαμβάνουν κυβερνήσεις χωρίς να υποστέλουν την δυνητική εντολή βίας,απέναντι και σε αμάχους.Ο Γεωργιανός Σαακασβίλι ορμάει καίει,βομβαρδίζει και το μόνο που καταλαβαίνει είναι Ρώσικα τανκ.Ο Μεντβεντεφ δημόσια πριν μια εβδομάδα,διακυρήσει ότι η Ρωσία θα χρησιμοποιήσει και βία για τα εθνικά της συμφέροντα.Κινέζοι στέλνουν τανκς στο Θιβέτ..Και μόνο το τί γινεται στο διπλανό Κόσοβο να σκεφτούμε,στις σχέσεις με την Σερβία θα καταλάβουμε ότι η Χαμας δεν πρωτοτυπεί.
Ξαναγυρίζουμε στην αρχική εκτίμηση
Η πολιτική ζωή στο παγκόσμιο χωριό θα στηριχτεί σε πολιτικά υποκείμενα πολυδιάστατα.Από τα κόμματα τάξεων,ή πλεγμάτων πολιτικών ιδεών ,πιθανόν να δούμε κόμματα τελετουργιών, ή θρησκειολογικών προσανατολισμών, ή ιδεοληψιών ή και εγκλεισμών.
Σε όποιες χώρες η απλή αναλογική απελευθερώνει τις συλλογικότητες ,τότε προβάλλουν μορφές απρόσμενες
Η νέα δεξιά στην Ευρώπη ήδη εμφανίζεται όχι μόνο με ρατσιστικές αρνητικές αμυντικές θέσεις,αλλά και με θετικά χριστιανικά προτάγματα.Αλλα και στην Ελλάδα,ήδη ο πολιτικός θόρυβος είναι αποκαλύπτικός.Αρχίζει να εμπεριέχει όλο και πιο σαφή θρησκευτικά χαρακτηριστικά.Μια νέα φιλολογία του «ιερού» εμπλουτίζει την καθημερινή πολιτική.
Μια ματιά στα ιστολόγια,ακόμα και τα πιο αριστερά,δεν αποκρύπτει μια καλπάζουσα επέλαση μιας θεολογίας της πολιτικής,με παράδεισους κολάσεις,σατανάδες με υγρό πύρ,με μοναδικά απολυπτικά γεγονότα,με μια σύλλληψη του χρόνου ως διεσταλμένου σήμερα.
Ο ταλμουδιστής Benjamin αρέσει όλο και πιο πολύ,το σε «Συμβάν» του Badiou (νοούμενο ως συμπυκωμένο γεγονός κοινωνικής αναδιάταξης) τσιτάρεται όλο και πιο πολύ.
Στην μεταμοντέρνα Ελληνική κοινωνία,ο ιδιοφυής Ιερώνυμος,αφήνει την αποφατική θεολογία της Ορθοδοξίας , να δράσει υπόγεια στην κοινωνία,σε αντίθεση με τον φαφλατά Χριστόδουλο που ενεπλάκη στην μηχανή του τηλεοπτικού life style.
Η σύλληψη της κοινωνίας γίνεται όλο και πιο μανιχαική.
Η πρωτοπορία της Χαμάς έγκειται στην δημόσια παραδοχή,την ενεργητική αφομοίωση της θεολογίας της.Μια μεταμοντέρνα πολιτική δύναμη που ασκεί την πολιτική προσαρμοσμένη στον «τοπο» της ,αλλά μέσα από μια πολύ προωθημένη μορφή.
Το τι θα γίνει αν τελικά νικήσει η Χαμάς θα έχει πολύ ενδιαφέρον..........
Για την εκκλησία της πεντηκοστής http://en.wikipedia.org/wiki/Pentecostalism
Για την Χαμας http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas
Για το Παλεστινιακό από Cynical
http://e-cynical.blogspot.com/2008/12/blog-post_31.html
Για το Παλεστινιακό από Homo Sapiens http://e-homosapiens.blogspot.com/2008/12/vs.html
Για την πολιτική θεολογία της Πεντηκοστιανής εκκλησίας S.Zizek In defence of lost causes p.424
Πολιτική θεολογία Carl Shmit Περιοδικό Λεβιάθαν
Για την μεταμοντέρνα φύση των νέων πολέμων http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_generation_warfare (To link αυτο μας παραδώθηκε από ανώνυμο φίλο του ιστολόγιου,και στην ουσία επεκετείνει τον προβληματισμό σε μια πιο ενδιαφέρουσα οπτική)
Κώστας Φιλιππάκης: Η εξίσωση μαθηματικών και οντολογίας στο έργο του Alain
Badiou
-
O K.Φιλιππάκης παρουσίασε την εργασία του για "την εξίσωση μαθηματικών και
οντολογίας στο έργο του Alain Badiou"
Ο Κ.Φιλιππάκης σχεδόν περατώνει και τ...
9 years ago
16 comments:
Ένας κανόνας που προσπαθώ να θυμάμαι ότι ισχύει είναι ότι κάθε δράση προκαλεί μια αντίδραση.
Αυτός είναι ίσως ένας απλοϊκός κανόνας για την εξήγηση της πραγματικότητας αλλά τον κατανοώ απόλυτα και βλέπω ότι λειτουργεί.
Νομίζω ότι οι συνέπειες της αντίδρασης μετά από κάθε δράση εκφράζονται αργά ή γρήγορα.
Για παράδειγμα ο Β' παγκόσμιος πόλεμος ως συνέπεια του μεγάλου οικονομικού κραχ στη Γερμανία. Ο κομματισμός στο κράτος ως συνέπεια του αποκλεισμού μιας μερίδας της κοινωνίας για πολλές δεκαετίες (πιστοποιητικά κοιν.φρον. κτλ).
Αυτό νομίζω οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι κρατάνε απωθημένα, νευρώσεις, θυμό κτλ που όταν βρουν τρόπο ξεσπάνε με δύναμη και αλλάζουν την κοινωνία. Χωρίς αυτά δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή.
Περιπτώσεις όπως η Χαμάς είναι ίσως ανεπιτυχείς προσπάθειες εκτόνωσης. Πολλές φορές η ενέργεια δεν εκτονώνεται, αν όμως εκτονωθεί καλύτερα να μην είναι κανείς εκεί γύρω.
Στην παρούσα φάση είναι πολλές και συγκαλυμμένες οι συνθήκες καταπίεσης (όχι πάντοτε όπως είδαμε με την ηρωική Κούνεβα).
Η διαφήμιση για παράδειγμα νομίζω ότι προκαλεί πολύ μεγαλύτερη ζημιά παρά όφελος μακροπρόθεσμα όπως και τόσα άλλα πράγματα που ψάχνω τους τελευταίους μήνες στο μπλόγκ μου.
Αυτή η συγκαλυμμένη καταπίεση παράγει αποτελέσματα όπως το πρόσφατο παράδειγμα με τις εξεγέρσεις που ακόμη συνεχίζονται σε όλη την Ελλάδα με κάψιμο τραπεζών και πολυτελών αυτοκινήτων ακόμη και την παραμονή της πρωτοχρονιάς.
Μια άλλη λύση θα ήταν να ενσωματωθούν όλοι αυτοί που καίνε στην αποχαύνωση της κατανάλωσης αλλά τελικά πιστεύω ότι και αυτή (η κατανάλωση) μακροπρόθεσμα θα σκάσει με κάποιο τρόπο προκαλώντας άσχημες αντιδράσεις για τα σημερινά έμμεσα και μελλοντικά της θύματα, τους καταναλωτές.
Με λίγα λόγια η βια υπάρχει είτε η βιτρίνα στέκει λαμπερή είτε σπάει. Το ότι σπάει σημαίνει εξέλιξη, το ότι στέκει σημαίνει μετάθεση των συνεπειών στο μέλλον και ας είναι και πιο βίαιες ή άσχημες.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_generation_warfare
GR
Εχεις δίκιο,αλλά το ζήτημα το ότι οι αντιδράσεις παίρνουν ένα συγκεκριμμένο περιεχόμενο,μια ειδική μορφή.
Υποστηρίζω ότι η Χαμάς ως φαινόμενο αντίστασης ,έχει καινοφανή πρωτοποριακά χαρακτηριστικα.
Αγαπητέ ανώνυμε
Ειλικρινά,δεν ήξερα το λινκ,θα έγραφα το αρθράκι,πιο εμπλουτισμένο,αλλά και πιο σιγουρος για τον προωθημένο χαρακτήρα της Χαμας.
Είναι στιγμές που η ιστολογικη έκθεση είναι πραγματικά παραγωγική,και αυτή είναι από τις πιο ωραίες.
Ηδη το λινκ το έβαλα στην ανάρτηση,πιστοποιώντας το αυτοποιητικό χαρακτήρα του ιστού,καθιστώντας σε αυτόματα συνιστολόγο.
Ευχαριστώ για την συμβολή,και εύχομαι καλή χρονία!!!!!
Γιάννη, καλή χρονιά.
Δεν κατανοώ καλά πολλά που γράφεις γιατί είμαι προσωπικά αδιάφορος σε θεολογικού τύπου... πολιτικές "καινοτομίες".
Εκείνο που κατανοώ όπως αρκετά καλά είναι το εξής καινοτομικό χαρακτηριστικό της Χαμάς: Αποτελεί ουσιαστικά ΔΙΚΤΥΟ ΑΛΛΗΛΟ-ΒΟΗΘΕΙΑΣ!!! Είναι η μόνη πολιτική οργάνωση της (πολύ φτωχής αυτής) περιοχής που περιθάλπτει, τρέφει, οργανώνει και βοηθά τους πάντες. ΑΥΤΟ είναι νομίζω το πραγματικά ενδιαφέρον καινοφανές χαρακτηριστικό της Χαμας (που ενσωματώνει πολλά άλλα). Η Χαμας είναι ουσιαστικά δίκτυο "κράτους εν κράτει" με ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ δράση, όχι μόνο πολιτική. Το ότι ρίχνει πυραύλους σε κατοικημένες περιοχές του Ισραήλ είναι μεγάλο λάθος της -νομίζω- διότι στην πραγματικότητα ενδίδει σε ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ, με αυτό τον τρόπο, προσφέροντας ΑΦΟΡΜΗ για περαιτέρω εξόντωση του λαού της. (Επίση ο ισλαμισμός της με απωθεί, φυσικά).
Αλλά... το ότι αποτελεί η Χαμάς "Κοινωνικό Δίκτυο" με συναρπάζει. Διότι... όταν σε λίγα χρόνια θα έρθει η Μεγάλη Κρίση του Peakoil, όταν ίσως αντιμετωπίσουμε ΚΑΙ ΕΔΩ τρελλές καταστάσεις, ίσως και πλήρη διάλυση του κράτους, το ΜΟΝΟ που θα επιζήσει, τότε, ΚΑΙ στο δικό μας Κόσμο, είναι τα Κοινωνικά Δίκτυα Αλληλοβοήθειας, που θα αποτελέσουν -ίσως- _και_ ΑμεσοΔημοκρατικά Πολιτικά κινήματα ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ: Αποτελούμενα από συσπειρώσεις πολιτών και κοινοτήτων, οργανωμένα και μέσω διαδικτύου, δεν θα μπορούν να ακολουθήσουν παραδοσιακές μορφές Αρχηγικής και ιεραρχικής δομής. Ενώ σε ΑΥΤΟ το τελευταίο χαρακτηριστικό, ίσως αποδειχθούν _πολύ_ καλύτερα της Χαμάς!
Μόνο που... θα επιζήσει και ένα ΑΛΛΟ είδος συσπειρώσεων: Οι ΑΤΑΚΤΕΣ ΣΥΜΜΟΡΙΕΣ!
Η πραγματική διαμάχη λοιπόν π.χ. του έτους 2020 (ή νωρίτερα) στον _δικό μας_ κόσμο, θα είναι ίσως Αυτόνομα Δίκτυα εναντίον Συμμοριών (με το κράτος παθητικό - ανίκανο θεατή).
Omadeon
Καλή χρονιά!!!!
Νομίζω ότι εμπλουτίζεις παραγωγικά,την ιδέα της ανάρτησης.
Η χαμάς δεν είναι αρχαικός φουνταμενταλισμός,είναι κάτι προωθημένο.
Η κριτική για αυτήν είναι δεδομένη,αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τον δικτυακό χαρακτήρα της
Σχετικά με την δυνητική μορφή των συρράξεων δες ένα καταπληκτικό λινκ που μου έστειλαν
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_generation_warfare
Νομίζω ότι επιβεβαιώνειαπόλυτα την σκέψη σου.
Kατ'αρχας συγχαρητηρια και για αυτήν την αναρτηση
-δεν υφισταται ''αρχαικος φονταμεναλισμος''. Ο φονταμενταλισμός δεν ειναι προνεωτερικό καταλοιπο.
Αντιθετα ειναι παραγωγο -προιον της υστερης νεωτερικοτητας και ης παγοσμιοποιησης.
Και αυτή η αναρτηση κινειαι σε αυτό το πλαισιο αναλυσης
Nosferato
Είναι καλό να απομαγεύσουμε το στερεότυπο της ακραίας δράσης στα σύγχρονα προβλήμτα, ως ιστορικό υπόλειμα
Νασαι καλά
"Πολιτική καινοτομία επιπέδου Google" η Χαμάς; Συγγνώμη, βρίσκω το χαρακτηρισμό εξαιρετικά άστοχο, για μια παράταξη η οποία δρα στην Μέση Ανατολή από την δεκαετία του '60 με αυτόν τον τρόπο και παρεμπιπτόντως είχε υποστηριχθεί από τις μυστικές υπηρεσίες του Ισραήλ στο παρελθόν ως 'αντίβαρο στην Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης και τους κομμουνιστές' καθώς και για να αποκτήσουν, έτσι, προσβάσεις στο Παλαιστινιακό κίνημα· και το στίγμα του 'επηρρεασμού' της τη στοιχειώνει ακόμη, παρά τη σημερινή της στάση, και χωρίς φυσικά αυτό να 'αθωώνει' ή να 'δικαιολογεί' τα εγκλήματα πολέμου που διαπράττει στη Λωρίδα της Γάζας ο στρατός του Ισραήλ, μια πολεμική μηχανή με απαράμιλλη δύναμη πυρός στην περιφέρεια (χάρη στην εντελώς ανιδιοτελή βοήθεια του Θείου Σαμ), που επιπλέον τυχαίνει να είναι ο μόνος στην περιοχή με πυρηνικό οπλοστάσιο (που απέκτησε εντελώς παράνομα, χωρίς πάντως να ανησυχήσει καθόλου η τόσο ευαίσθητη σε τέτοια ζητήματα διεθνής κοινότητα).
Λυκο
Ας προσπεράσουμε την λογοτεχνική παρομοίωση ,δεν νομίζω ότι η πιθανή αρχική συσχέτιση της Χαμας με μυστικές υπηρεσίες,μπορεί να αναιρέσει την καινοτομία της.
Καμία μυστική υπηρεσία δεν μπορεί να δημιουργήσει κοινωνική οργανώση που εκλέγεται κυβέρνηση μετά απο δημοκρατικές εκλογές.Ετερον εκάτερον.
Η καινοτομία έγκειται σε αυτόν τον μοναδικό συνδιασμό φιλανθρωπίας,δημοκρατικής νομιμοποίησης,διακυρηγμένης βίας,και θρησκευτικής ιδεολογίας.
Τα στοιχεία αυτά είναι αντιφατικά και αλληλοαναιρούμενα.
Στις οξείες συνθήκες ασφυξίας,αμφιβάλλω οτι μπορούμε να περιμένουμε "καθαρές" μορφές πολιτικής έκφρασης.
lls: δε συνεννοούμαστε. Ξαναλέω,
(i) η Χαμάς (όπως και το ΑΚ του Ερντογάν στην Τουρκία, όπως και η Μουσουλμανική Αδελφότητα στην Αίγυπτο, μεταξύ πολλών άλλων) λειτουργούν έτσι από τις δεκαετίες 1950-1960. Για ποια καινοτομία μιλάτε;
(ii) η συσχέτιση της Χαμάς με τις Ισραηλινές μυστικές υπηρεσίες (και όχι με μυστικές υπηρεσίες γενικά) είναι τεράστιο ζήτημα, όπως ακριβώς και ο επηρεασμός της σημερινής (δεξιάς) Φάταχ από τη CIA—με πιο κραυγαλέα περίπτωση αυτή του Μοχάμεντ Νταχλάν, και
(iii) δεν υπάρχει καμιά αντίφαση: μετά τη συστηματική εξόντωση, περιθωριοποίηση κι εκπαραθύρωση της παλαιστινιακής αριστεράς από την ΟΑΠ, ήταν απολύτως φυσικό να επικρατήσουν τέτοιες τάσεις και αυτό να επιβεβαιωθεί κι εκλογικά.
Λυκο
Εγραψα
Η καινοτομία έγκειται σε αυτόν τον μοναδικό συνδιασμό φιλανθρωπίας,δημοκρατικής νομιμοποίησης,διακυρηγμένης βίας,και θρησκευτικής ιδεολογίας
Ειλικρινα θα ήθελα να ξέρω πότε άλλωτε και που βλέπεις αυτόν το συνδιασμό.
Ο Ερντογάν δεν δέχεται την βία,και οι αδελφοί Μουσουλμάνοι δεν έχουν προς το παρόν δημοκρατική νομιμοποίηση.
Νομίζω ότι αναφέρεσαι στο ιδεολογικό περιεχόμενο της Χαμας που προφανώς είναι από το ισλαμικό ρεπερτόριο,αλλά εγω αναφέρομαι στο τελικό συνολικό ιστορικό γεγονός κια μόρφωμα Χαμάς ,που περιλαμβανει την μουσουλμανική ιδεολογία,αλλά την ενσωματώενει και υλοποιεί με πρωτοφανή τρόπο.
Η ιδεολογία της Χαμάς προφανως δεν είναι καινοτόμα,το φαινόμενο Χαμας είναι
Νομίζω (ελπιζω ) να συμφωνείς
Εξακολουθώ να διαφωνώ (π.χ. το σιιτικό κληρικαλιστικό καθεστώς του Ιράν μετά την ανατροπή του Σάχη το '79 συνδυάζει τα χαρακτηριστικά που περιγράφετε—'καινοτόμο' κι αυτό; Και το FIS στην Αλγερία, που είχε παρόμοια πορεία, μοιάζετε να το αγνοείτε, όπως και δεκάδες παρόμοια 'κινήματα'). Τέλος πάντων τι είναι το 'πρωτοφανές' στον τρόπο που η Χαμάς κάνει πολιτική;
Μοναχικέ Λύκε
Μήπως κατρακυλάμε από υποτιθέμενη διαφωνία σε άλλη διαφωνία??
Η έννοια της ανάρτησης ήταν να αποσείσει το στερεότυπο της θδησκοληπτικής καθυστερημένης οργάνωσης,και ΟΧΙ να απονείμει τον βαθμο καινοτομίας.
ΣΩΣΤΟΤΑΤΑ που αναφέρερεις τα διάφορα ισλαμικά κινήματα,και με την ένοια αυτή είναι ένα από αυτά,αλλά όχι μονο.
Ας ξεχάσουμε την λέξη καινοτομία,που δε σου αρέσει,αλλά ας δούμε ότι είναι η πρωτη φροά που ένα θρησκευτικόπολιτικό ρεύμα,κερδίζει δημοκρατικές εκλογές με ένα διακύρηγμένο προγραμμα ένοπλου αγώνα.Εγώ δεν ξέρω άλλο,και ειλικρινά θα με βοηθούσες αν μου υποδείκνυες άλλο.
Επίσης νομίζω ότι παραγνωρίζεις την δυνατότητα να δούμε σύντομα μη ισλαμικά θρησκευτικοπολιτικά ρεύματα αντίστοιχα χαρακτηριστικά.
Αν η λέξη καινοτομία ,και ο παραλληλισμός με την Google,σου φαίνονται υπερβολικά τον αποσείρω,δεν είναι αυτό το βασικό μου σημείο ειλικρινά
lls: ανέφερα ήδη ένα ισλαμικό κίνημα που έχει κερδίσει εκλογές. Το FIS στην Αλγερία. Κι αν νομίζετε ότι η Χαμάς είναι βίαιη, διαβάστε γι' αυτό. Η νίκη του ακυρώθηκε εξ ίσου βίαια.
Μη ισλαμικά πολιτικοθρησκευτικά κινήματα υπάρχουν άφθονα. Δε θα τα έλεγα 'καινοτομικά'. Ένα από τα σημαντικότερα από αυτά δρα με διάφορες μορφές από την δεκαετία του 1920 κι είχε αναδειχθεί το 1996 κυβέρνηση στην λεγόμενη 'μεγαλύτερη δημοκρατία του πλανήτη', την Ινδία: το λένε BJP, προέρχεται από την οργάνωση που ενορχήστρωσε την δολοφονία του Γκάντι, είναι ακραιφνώς ινδουιστικό, ακροδεξιό, σωβινιστικό και παραδοσιοκρατικό, και είχε απειλήσει να εξαφανίσει το Πακιστάν από προσώπου γης με πυρηνικά. Η δε στάση του έναντι της μουσουλμανικής μειονότητας είχε απεικονιστεί σαφέστατα με σειρά πογκρόμ, το αιματηρότερο εκ των οποίων στην πολιτεία Γκουτζάρατ.
Και στην Ευρώπη τα μισά κόμματα έχουν θρησκευτική συνιστώσα: τι ακριβώς σημαίνει το C στην CDU/CSU, είπαμε;
Αν σας κουράζω, να σταματήσω τις ενστάσεις κάπου εδώ.
Λυκο
Κατ'αρχάς η γόνιμη αντίρρηση σου που τεκμηριώνεται με στοιχεία είναι αυτό που δίνει νόημα στα ιστολόγια.
Χωρίς να χαθούμε σε λεπτομέρειες
Το Fis δεν πρόλαβε καν να κερδίσει,δεν έγιναν εκλογές.
Αν θυμάμαι καλά το BJp δεν έχει πλατφόρμα βίας,εκτός αν αναφέρεσαι στις ρίζες του,για τις οποίες δεν είμαι ενήμερος
Μη κολήσουμε στην λέξη καινοτομία,που σκέπτομαι είναι υπερβολική,γιατί χάνουμε το κύριο.
Ο τίτλος και το μήνυμα της ανάρτησης είναι ότι αυτά τα συμπλέγματα θρησκευτικότητας πολιτικής,βίας αναμένονται στο μέλλον ισχυρώτερα και σε πιο πολλά σημεία του πλανήτη.
Ακόμα αναμένονται πιο δημιουργικά στην πλοκή των στοιχείων τους.
Με συγχωρείς αλλά η Χαμάς (εμένα τουλάχιστον) δεν παραπέμπει στο παρελθόν,αλλά μεταξύ μας δεν έχει σημασία.
Ελπίζω στην συνέχεια με γόνιμες αντιρρήσεις,για αυτό ή άλλα θέματα
Post a Comment