Το 1922 ο Carl Schmitt δημοσιεύει την Πολιτική Θεολογία
Ο υπερσυντηριτικός συνταγματολόγος ,και μέλος των Ναζί, διατυπώνει την θέση ότι οι σύχρονες έννοιες της πολιτικής είναι στην ουσία προέκταση των κατηγοριών της θεολογίας.
Δεν είναι της ώρας ο σχολιασμός για την ριζοσπαστικότητα του έργου του KS την οποία ανακαλύπτει η κριτική διανόηση 50 χρόνια μετά.(Mouffe,Agaben,Κονδύλης),αλλά στη περίπτωση του δημόσιου διαλόγου στην Ελλάδα,είναι σαφές ότι κινείται στο μεταφυσικό κόσμο της Παλαίας Διαθήκης.
Οι δύο έννοιες της σύχρονης θεολογίας μας είναι γνωστές :
Κράτος και Αγορά.
"Σκοτώθηκαν" οι Μarx,Lenin,Πουλατζάς κλπ για να μας αναλύσουν την ενότητα του Καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής με την μορφή και το περιεχόμενο του Κράτους,και η ελληνική Αριστερά παριστάνει ότι έχει "φάει" το παραμύθι του "ελάχιστου κράτους" του πρωτόγονου οικονομικού φιλελευθερισμού αλά F.Bastiat.
Το σκηνικό είναι γνωστό.
Δημοσιολογούντες ημιμαθείς,μοστράρουν την θεωρία ότι υφίσταται αγορά χωρίς κρατική ρύθμιση,η εγχώρια αριστερά λόγω ανεπάρκειας θέσεων,αποδέχεται το ισχυρισμό,για να μεταφέρει την συζήτηση στο εύπεπτο δίπολο Αγορα = Καπιταλισμός Κράτος= Δημόσιο
Στο μεταξύ όλες οι εμπειρικές έρευνες δείχνουν ότι ακόμα κα στις πιο "φιλελεύθερες" οικονομίες το ποστοστό του Κράτους δεν παίφτει κάτω από 40 % σαν συμμετοχή στο ΑΕΠ,οι δε συντηρητικοί διανοούμενοι γράφουν βιβλία για την ανάγκη της κρατικής δομής σε οποιδήποτε σύχρονη φιλελευθερη οικονομία (Fukuyama) η δε απλή παρατήρηση δείχνει ότι η παγκόσμια αγορά προσφέρει μια ποικιλία μορφών του μίγματος κράτος αγορά.
Ο αταβισμός της σύχρονης πολιτικής ζωής ,μας προστατεύει από το να ξυπνήσουμε από τον διανοητικό λήθαργο και να συζητήσουμε το πραγματικό πρόβλημα
Ποιές κρατικές ρυθμίσεις θέλουμε για να οδηγήσουμε την αγορά να μας παραδώσει τα βέλτιστα αποτελέσματα;
Ας δούμε την επικαιρότητα ,Ιδιωτικοποίηση ΟΤΕ.
Είναι εξόρισμού ένας Κρατικός ΟΤΕ συμφέρον για την κοινωνία και την οικονομία;
Αμέ βεβαίως ,δεν έχετε να πάτε στο 1993 .ΟΤΕ με 30,000 εργαζόμενους και τηλέφωνικές υπηρεσίες επιπέδου Εντισον, τον Κόκαλη να προσλαμβάνει ως πρόεδρο εταιρείας του τον γραμματέα της ΟΜΕ ΟΤΕ,και την Siemens να ξεκινάει το γαιτανάκι των 100 εκ ευρώ.
Είναι εξ'ορισμού ένας ιδιωτικός ΟΤΕ απώλεια για το Δημόσιο
Οχι,αν στρώσουμε το κ... και αναλύσουμε και απαιτήσουμε τις κατάλληλες ρυθμίσεις ελεκτικών αρχών ,επιτροπών ανταγωνισμού,επιχειρησιακού προγράμματος ,κλπ
Οι πιο "κρατικιστές" Σκανδιναβοί δεν έχουν ούτε μια κρατική εταιρεία τηλεπικοινωνιών,και έχουν πσοσοστά ευριζωνικότητας ΄,δημοψηφίσματος Β.Κορέας.
Οσον αφορά τον "εθνικό" ρόλο στα Βαλκάνια,καλά είδαμε και με την Fyrom.Το Ελληνικό κράτος ελέγχει απολύτως τα Πετρέλαια τους,η ιδιωτική οικονομία τους είναι κατά 30 % στα χέρια ελληνικών εταιρειών και τους κάναμε ντα ντα.
Στο μεταξύ το μικρό Ελληνικό θάυμα της Forthnet ,περνάει απαρατήρητο
Μια μη κρατική δημόσια εταιρεία spin off του Πολυτεχνείου Κρήτης ,μας μαθαίνει τι έιναι Ιντερνετ,γιγαντώνεται και αγοράζει μια τηλεοπτική πλατφόρμα μεγάλου βεληνεκούς.
Ακούσατε όμως τίποτα γι'αυτά;
Σιγή ιχθύος.
Ο δημόσιος διάλογος αφού δεν μπόρεσε να λύσει το αιώνιο ζήτημα Βίσση Βανδή ,συνεχίζει να συζητάει το αιώνιο Κρατος Αγορά
Αλοίμονο μας!!
Burhanuddin Baki : Badiou's being and event and the mathematics of set
theory
-
Το βιβλίο υπέδειξε ο φίλος Weltschmerzk.K
Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο βιβλίο που ίσως περατώνει και το σκοπό
του ιστολογίου: Την εξοικείωση μη μα...
9 years ago
10 comments:
Νομίζω ότι εντοπίζεις ωραία το πρόβλημα:"Ο αταβισμός της σύχρονης πολιτικής ζωής ,μας προστατεύει από το να ξυπνήσουμε από τον διανοητικό λήθαργο και να συζητήσουμε το πραγματικό πρόβλημα.
Ποιές κρατικές ρυθμίσεις θέλουμε για να οδηγήσουμε την αγορά να μας παραδώσει τα βέλτιστα αποτελέσματα;".Το βασικό πρόβλημα αυτή τη στιγμή πιστεύω πως είναι ο πολιτικός πρωτογονισμός της πολιτικής ζωής.Σε πολλές χώρες του κόσμου αντιμετωπίζουν τις έννοιες της Αγοράς και του Κράτους ως ιερά δισκοπότηρα και τις διαστρεβλώνουν.Σε καμία άλλη χώρα, όμως η απουσία πολιτικής λύσης ή επιλογής δεν είναι τόσο εμφανής.
Κοινώς πολύ πιο γρήγορα θα λυθεί το δίλλημα μεταξύ της Βίσση και της Βανδή παρά θα βρούμε ουσιαστικές λύσεις για τα προβλήματα.Και όσο για το ότι οι συγγραφείς των νεοφιλελεύθερων ευαγγελίων όπως "Το τέλος της Ιστορίας" μιλούν για την ανάγκη της κραρικής δομής στις ελεύθερες οικονομίες με κάνει να χαίρομαι και να παίρνω θάρρος!
Συμπερασματικά προτιμώ Βίσση!Και συστήνω υπομονή γιατί μπορεί και να τη γλιτώσουμε...
john
Επιγόντως στο πολιτικό καφενείο,για να βρόυμε και καμία διαφωνία!
Η αλήθεια δεν βρίσκεται στο LLS αλλά στους Sex Pistolς ge ge??
LLS καλημέρα. Ωραίο το άρθρο σου. Προσωπικά δεν συμπαθώ ούτε τη μια πλευρά, ούτε την άλλη. Δηλαδή βλέπω ότι και το κράτος έχει γίνει προβληματικό αλλά και η αγορά είναι άλλο τόσο προβληματική.
Από τη μια έχουμε την αναποτελεσματικότητα και τη διαφθορά και από την άλλη (αγορά) υπερεξουσίες οι οποίες έχουν διογκωθεί επικίνδυνα.
Το κράτος όπως είναι σήμερα αποτελεί πρόφαση κοινωνικής πολιτικής ενώ ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις, στις οποίες ζούμε, δεν ελέγχονται από κανένα.
Νομίζω οτι στα προβλήματα αυτά συμβάλει καθοριστικά και η έλλειψη συμμετοχής των πολιτών. Με κάποιον τρόπο θα πρέπει να αποφασίζει πιο άμεσα η κοινωνία για πολλά θέματα.
Καλημέρα Lls,
Νομίζω ότι, η -κατά μία έννοια- ορθολογική προσέγγιση των κρίσιμων εννοιών της πολιτικής οικονομίας, "κράτος" και "αγορά", προϋποθέτει την αφαίρεση μίας εγγενούς μεροληψίας (bias) σχετικά με την 'φαντασιακή' αντίληψή μας ως προς τις δύο έννοιες. Υπονοώ, την αποδέσμευση από την μονοδιάστατη προσέγγιση των δύο εννοιών ως "συμπαγείς" οντότητες με δεδομένες ιδιότητες.Π.χ είναι άτοπο να μιλάμε για Αγορά! Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι αγορών, εσωτερικές αγορές, ενδοαγορές κτλ. Η προσέγγιση σε κάθε τύπο και είδος αγοράς είναι πολύ διαφορετική και ακολούθως τα σχετικά συμπεράσματα πολιτικής. Ανάλογη είναι η αντίλιψή μου και για το κράτος.
Χωρίς αμφιβολία ,συμφωνούμε όλοι.
Στη δε περίπτωση του ΟΤΕ η ΜΗ συζήτηση των 2 πραγματικών προβλημάτων
1.-πως θα είναι ο ΟΤΕ καλύτερος σε ένα δυναμικό περίπλοκο περιβάλλον ;
2.-τι ρόλο μπορούν να έχουν οι εποπτικές αρχές στις τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα
οδήγησε και πάλι σε μια μεταφυσική πόλωση.
Κατα την γνώμη μου την μεγαλύτερη έχει η κυβέρνηση,για αυτή την πολιτική αφασία.
Πρώτη φορά στο blog σου...
...και συγνώμη που παρεμβαίνω... αλλά σε τι συμφωνείτε? Στην διαρρηξη των όποιων δεσμών μεταξύ Κράτους και Αγοράς?
Στην διάρρηξη των όποιων δεσμών μεταξύ πολιτικού συστήματος και αγοράς?
Στην ανυπαρξία της έννοιας "αγορά" και τον ορισμό της σαν το άθροισμα των πολλαπλών "αγορών"?
Αν επιμένετε να συνδέσετε την αριστερά με την "αγορά", ακόμα και αν το κάνετε σε θεωρητικό επίπεδο, να σας θυμίσω οτι αν ξεχωρίσετε την πολιτική από την πράξη μπορεί και να καταλήξετε στην δικαίωση του μαρξισμού ερήμην της Σοβιετικής Ενωσης...
Η πολιτική θεωρία έρχεται είτε να δικαιώσει είτε να προαναγγείλει την πράξη... και αν δεν επιβεβαιωθεί με την πράξη, απλά δημιουργεί το πιό οξύμωρο σχήμα... είτε καταλήγει στην φιλοσοφία... να παραφράσω το γνωστό "those who can, do, those who can't, become philosophers"...
Οσον αφορά τον Fukuyama και την αποδοχή ...κρατικής δομής, ποιός στην ευχή φιλόσοφος, πολιτικός, σύστημα, θεωρία (πλην αναρχικών όποιου τύπου) απέρριψε την κρατική δομή, η τον κρατικό παρεμβατισμό στο σύνολό του, και πιά "πραξη" δικαίωσε μιά τέτοια θεωρία?
Οσο γιά την Forthnet... μήπως ξέρετε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ με ποιές μεθόδους, με την αγρια εκμετάλλευση ποιών, με τι λοβιτούρες δημιουργήθηκε η Forthnet που... θαυμάζετε??? Μήπως γνωρίζετε πως τα διάφορα spin offs του Πανεπιστημίου Κρήτης, με ποιές μεθόδους, με τι κρατικές επιχορηγήσεις, με ποιούς τσάμπα μεταπτυχιακούς συναγωνίζονται σήμερα εταιρείες της "ελεύθερης αγοράς"?
Για τον ΟΤΕ θα συμφωνήσω... εχω και παλιότερh ανάρτηση στο λογ ου σχετικά...
Παρά τις οποιες αντιρρήσεις μου στην συγκεκριμμέη ανάρτηση (η, μάλλον, στον σχολιασμό της), το blog σου, lls, είναι όαση μέσα στο χάος και την ανοησία των περισσότερων blogs, και σίγουρα ευκαιρία γιά ενδιαφέρουσες συζητήσεις... αν, βέβαια, οι αντιρρήσεις είναι αποδεκτές, γιατί στα περισσότερα επικρατεί ο σχολιασμός του τύπου "τι ωραία τα λες.."
Ωχ πολλά έβαλες μαζί
Αυτό που προσπαθώ να πώ (και νομίζω πολλοί ασπαζονται) είναι οτι η αγορά μπορεί ρυθμιζεται πάντα από την κοινωνία.
Αρα αγοραφοβίες να μας λοίπουν
Εχουμε αλλωτε ανάγκη από άνοιγμα αγορών (πχ φορτηγατζήδες) άλλωτε από μεγαλύτερο έλεγχο (διεθνη χρηματοοικονομικά προιόντα)
Αριστερά για μένα σημαίνει ρύθμιση των αγορών.
Συμφωνώ κανένας δε δέχεται περιορισμό του κράτους,αλλά εδώ όλοι σκιαμαχούν με τους εχθρούς του κράτους τους λεγόμενους νεοφιλελευθερους.Κατά την ταπεινή μου γνώμη προσχηματικά για να μην αλλάξει η βολή τους.
Forhnet αγνοώ ,πραγματικά απολογούμαι.Αλλά δεν έχω δει και καμία καταγγελία είσαι ο πρώτος.
Παρα ταύτα δεν τρώω το παραμύθι και των κρατικών μονοπωλίων που "παριστάνουν" τις επιχειρήσεις για να φεσώνουν τουσ καταναλωτές,και οι εργαζόμενοι σ'αυτές να φαντασιώνονται ότι έχουν καλές συνθήκες εργασίας επειδή "αγωνίζονται".Τα κρατικά μονοπώλια σε όλο το κόσμο μπορούν να πληρώνουν ότι θέλουν σε όποιον θέλουν γιατί "τα πέρνουν" με το νόμο.
Αντιρρήσεις ??
Ελα ντε ,τι τα κάναμε τα blogs,για να τα διαβάζουμε εμείς??
http://www.tanea.gr//ColumnCategory.aspx?d=20080514&nid=8496638&sn=&spid=876
Ηθελα απλώς να αναφέρω οτι στη συγκεκριμένη σύγχυση, το σύγγραμμα του υπουργού ενώσεων των ΗΠΑ επί Clinton, Robert Reich, "Supercapitalism", θα βοηθούσε τη συζήτηση. Κεντρική ιδέα του βιβλίου είναι οτι στην παρούσα φάση του καπιταλισμού, ωφελούμαστε μεν ως καταναλωτές και επενδυτές λόγω της δυναμικής ανάπτυξης και του ανταγωνισμού αλλά η δύναμη μας ως πολίτες υποθάλπτεται εξαιτίας της μεγεθυνόμενης δύναμης και επιρροής των διεθνών εταιριών επί του κράτους. Αποτέλεσμα είναι να τίθεται ο καθημερινός άνθρωπος "off to minds" μη γνωρίζοντας πως να ενεργήσει και τι να υποστηρίξει. Ο Reich προτείνει μια θυσία των προνομίων μας ως καταναλωτές και επενδυτές προς όφελος της κοινωνικής ισονομίας, όπως και όλων των υπολοίπων προβλημάτων που δημιουργούνται απο το σύγχρονο καπιταλισμό.Προυπόθεση βέβαι είναι η όσο το δυνατόν μαζικότερη συνειδητοποίηση της κατάστασης. Εν πρώτοις, η σκέψη αυτή ακούγεται απλοική, αλλά νομίζω συσχετίζεται με την εμφάνιση ενός μπλογκ σαν του δικού σας, αλλά και τη συνολικότερη αυτή τάση για σύμπλευση φιλελευθερισμού και αριστεράς την οποία ασπάζομαι και εγώ. Ασφαλώς, ο Reich δεν απευθύνεται στο καθυστερημένο καπιταλιστκά Εληνικό κράτος αλλά στο υπεραναπτυγμένο των Ηπα.
Χαιρετίζω φιλικά το μπλογκ !
NEGRADIA
ΕΧΩ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΣΟΥ
Post a Comment