Saturday, October 16, 2010

A.Badiou.Αριστερισμός-Μανιχαισμός-Άγγελος-Ήρωας


Μπορούμε να ονομάσουμε «κερδοσκοπικό αριστερισμό» (speculative leftism) όποια σχολή σκέψης που θεμελιώνεται στην υπόθεση μιας απόλυτης έναρξης. Ο «κερδοσκοπικός αριστερισμός» φαντάζεται ότι η παρέμβαση αυτοεξουσιοδοτείται από μόνη της, ότι διασπά μια κατάσταση πραγμάτων ,με μοναδική βοήθεια την δική της αρνητική θέληση.


Αναλαμβάνει το φαντασιακό στοίχημα για μια απόλυτη καινοτομία ,δηλαδή να «διασπάσει την ιστορία του κόσμου στα δύο» και αποτυγχάνει να αναγνωρίσει ότι η πραγματικότητα των συνθηκών και οι πιθανότητες της παρέμβασης είναι πάντα η κυκλοφορία ενός ήδη αποφασισμένου Συμβάντος .Με άλλα λόγια υπάρχει μια προϋπόθεση, σιωπηρή ή ρητή, ότι προϋπάρχει ήδη μια παρέμβαση.

Ο «κερδοσκοπικός αριστερισμός» γοητεύεται από την από το συμβατικό «υπέρ ένα» , και στο όνομα αυτού του «υπέρ ένα» μπορεί να αρνηθεί οποιαδήποτε συνάφεια με την δομημένη κατάσταση της επιμέτρησης του «ένα». Δεδομένου ότι η δομή του «υπέρ ένα» είναι το «Δύο» , το φαντασιακό μιας απόλυτης εκκίνησης οδηγεί αναπόφευκτα όλες τις μορφές της σκέψης σε μια Μανιχαική υπόσταση. Η βία αυτής της λανθασμένης σκέψης θεμελιώνεται στην αναπαράσταση της σε ένα φαντασιακό «Δύο» του οποίου η προσωρινή εκδήλωση υπογράφεται μέσω του «υπέρ ένα» ως Επανάσταση ή Αποκάλυψη.

Αυτή η σκέψη δεν γνωρίζει ότι ένα Συμβάν υπάρχει μόνο εάν υποβληθεί ,μέσω μιας παρέμβασης η οποία απαιτεί μιαν επιστροφή-υποτροπή , και άρα Μη έναρξη , μιας δομημένης και διεπόμενης από κανόνες κατάστασης. Με αυτήν την έννοια κάθε καινοτομία είναι σχετική και ευανάγνωστη μόνο μετά το Συμβάν , όπως ο κίνδυνος είναι αναγνωρίσιμος εκ των υστέρων σε σχέση την ομαλότητα.

Αυτό που η θεωρία του Συμβάντος μας διδάσκει είναι ότι η προσπάθεια βασίζεται στην παρακολούθηση των συνεπειών ενός Συμβάντος και όχι σε καμία δοξολογία της διεξαγωγής του. Ποτέ δεν υπάρχει ο άγγελος αλλά αντιθέτως ο ήρωας του Συμβάντος.

A.Badiou Being & Event p 210

18 comments:

Νοσφεράτος said...

καλά ππου το δημοσιευσες γιατί κονταψαμε να χαψουμε τους δηθεν Αγγελους του Συμβαντος (τους πωλωντας φυκια για μεταξωτές κορδελες ...)

το αναδημοσιευσα φυσικά

ΣΠΙΘΑΣ said...

Καλό ποστ, Γιάννη,
Αρκεί να μην το φέρουμε τούμπα:)
Καλό είναι να βλέπουμε και την άλλη πλευρά, αλλιώς αντιστρέφονται οι έννοιες και στρεψοδικούμε.


Κατ'αρχήν τα τρία, τουλάχιστον, τελευταία ποστ, είναι αλληλένδετα και θάθελα να το βάλουμε στη συζήτηση

Νόσφυ, κοντεύεις να γίνεις μονόπλευρος !!
Αν είναι δυνατόν:)

Για να μην δημιουργούνται εντυπώσεις, ας επικαλεστούμε την έννοια του δικαίου και να μην παίζουμε με τις λέξεις..

Επαναφέρω το σχόλιο μου στο προηγούμενο ποστ, για να μην ξαναγράφω τα ίδια..
...................................

Ποιος δεν θάθελε θετικά γεγονότα,εντός της αριστεράς, Γιάννη;

Μακριά, από περιχαρακώσεις, είπαμε.

@ Leo.
Είναι θετική η ανάρτηση και συμφωνώ. Μέχρις εκεί και βλέπουμε...
Έχουμε πει, οι δυο μας, να μην βιαζόμαστε και αναγκάζομαι να στο υπενθυμίσω.:)

Το σχόλιο μου, το υποστηρίζω,
ήταν αναγκαίο, εξηγώ το γιατί
και για τον φίλο τον Νόσφυ και για τον Γιάννη.

Αδικήθηκαν οι Θέσεις,Γιάννη, όταν τις αναρτάς, μετά από ποστ που αναφέρεται στον "φίλο μας τον Λευτεράκη".

Μοιραία, υπόρρητα, υποδηλώνεται η "στραβή" πλευρά
και μετά έρχεται η λύτρωση οι"άγγελοι"..
( ΘΕΣΕΙΣ )

Δημιουργείται πόλωση και μανιχαίσμός, έντεχνα.

Εκτός τούτου, με το νέο σου ποστ,
( Μπαντιού) μεταφέρεις το πρόβλημα σωστά, μεν, αλλά αντίστροφα.

Επανέρχομαι...
Λεό, Νόσφυ, Γιάννη,

Σεβόμαστε τις διαφορετικές απόψεις, αλλά και τις αλλαγές, όπως πολύ σωστά αναφέρει ο leo..
Αρκεί, να μην παρασυρόμαστε σε νέους αριστερισμούς και πανηγυρίζουμε για την ανακάλυψη του ήδη...ανακαλύφθέντος.

Οπότε, δεν θα κατηγορούμε, επί πλέον τους άλλους, επειδή, εδώ και δεκαετίες πολεμήθηκαν από απόψεις "ένας είναι ο εχθρός...κ.λπ)

October 16, 2010 12:47 PM.

Σπίθας
Σωστές λοιπόν οι αναρτήσεις,
όταν δεν υποδεικνύουν "εχθρούς",

ενώ οι "ΘΕΣΕΙΣ" ομιλούν για συνθέσεις, εδώ τι γίνεται; Έχουμε "αντιθέσεις";
Η κάνω λάθος;

ΣΠΙΘΑΣ said...

Καλός ο Μπαντιού, καλός και Ζιζέκ, καλός και ο Μηλιός.,

Αλλά, το πότε, το που και,
πως τους χρησιμοποιούμε, είναι και αυτό ένα ζήτημα.

Rakis said...

Μπορούμε να βρεθούμε σε μία κατάσταση παραίτησης από το κυνήγι της Αλήθειας; Γιατί αλλιώς μόνο Άγγελοι θα το παίζουμε και θα τη βρίσκουμε με τον αυτοχαρακτηρισμό μας ως Αυθεντίες.
Το αποσπασματάκι του Μπαντιού δηλώνει την απαίτηση για μια μόνιμη απορητική κατάσταση χωρίς όμως να είναι στατική.
Το συμβάν αν το δούμε ότι συν-βαίνει κάτι δηλ. που υπόρρητα υπάρχει αδιάκοπα δίπλα μας, συναντιέται με το αρχαίο "κυρείν", ήτοι ανοίγεται το ζήτημα της κυριο-ποίησης, της κυριότητας.
Κυρώ: Είμαι αρμόδιος. Είμαι κατάλληλος για κάτι. Αλλά τίνος;
Η αξιοποίηση της κυριότητας εκβάλλει στην άβυσσο. Ο αρμόδιος βυθίζεται στο απύθμενο μη-θεμέλιο, όπου δε συναντά ποτέ τον εαυτό του.
Επομένως, ο κατ' εξοχήν αρμόδιος απο-δομείται και αναγκαστικά ανοίγεται στη φιλοξενία του άλλου. Ειδάλλως, παραμένει εγκλωβισμένος στη φαντασίωση της Αποκάλυψης.

Αυτά για όσους αυτοαποκαλούνται "αριστεροί" μηδενός εξαιρουμένου, ούτε του γράφοντος.

ΣΠΙΘΑΣ said...

@ Rakis:
" Κυρώ: Είμαι αρμόδιος. Είμαι κατάλληλος για κάτι. Αλλά τίνος;
Η αξιοποίηση της κυριότητας εκβάλλει στην άβυσσο. Ο αρμόδιος βυθίζεται στο απύθμενο μη-θεμέλιο, όπου δε συναντά ποτέ τον εαυτό του."..

Σπίθας

@ Rakis,
έχεις δίκιο, αυτό ήταν το θέμα του σχολίου μου. Δεν εξαιρώ τον εαυτό μου, βεβαίως και είναι γνωστό.

..επίσης ενοχλούμαι έντονα, από τους αυτοαποκαλούμενους αριστερούς και τους κρατούντες την σφραγίδα του "αγγέλου"

Νοσφεράτος said...

raki τα σχολια σου με αφηνουν -ως γνωστον - αναυδο... με την θετική εννοια παντα..

Σπιθα ειμαι μονοπλευρος..με διαφορετικο πλευρο καθα φορά;)

leo said...

Σπίθα μου μπορεί να μην τους χρησιμοποιούμε απλά να τους απολαμβάνουμε,ενίοτε, ιδεολογικά. ΤΑ ζητήματα ιδεολογίας δεν συνεπάγονται αυτόματα και πολιτική. Η ουτοπία γαρ.
Ο εμπειρισμός, η πραγματικότητα δηλαδή, και κυρίως η σωστή της ανάγνωση μπορεί να μας δείξουν το δρόμο. Λέω, πως το βλέπεις;

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Nosfy
Είπαμε είναι ωραία η έκπληξη οταν διαβάσουμε τον Μπαντιού χωρίς τις προκατακαήψεις του Μπαντουισμού και του αντιμπαντιουισμού.

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Σπιθα
Ε καλά τώρα τα ιστολόγια μας είναι είναι το ιδεολογικό καφενείο του ερασιτέχνη.
Μην τα βλέπουμε ως μανιφέστα., και ας συμβιώσουμε και με τις αντιφάσεις μας.
Όσο για τις "θεσεις" αδικούνται από αυτούς που δεν τις προσέχουν,και τουλάχιστον εδώ τις αναδεικνύω πάντα.

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

@rakis
Γόνιμος συνειρμός και λίγο αναπάντεχος .Παραμένω έκπληκτος αναγνώστης του Μπαντιου που μου αποκάλύπτει πλευρές σχεδόν αντιρροπες από ότι η γενική αίσθηση είναι.Με αυτή την έννοια μου αρέσει η συνέχεια που δίνεις

LEFT LIBERAL SYNTHESIS said...

Γεια σου Λεο

ΣΠΙΘΑΣ said...

@ Νόσφυ
και είναι...πολλά τα πλευρά :)

@ Leo

Έτσι είναι, δεν διαφωνώ.
Το μέτρο ψάχνουμε, Leo.

@ L.L.S.
Δεν αδικώ, καθόλου τις "Θέσεις", Γιάννη.
Τις διάβασα (πολύ καλός, είπα ο Μηλιός, δεν είναι νέο, αυτό, άλλωστε..)

Είπαμε, ότι συζητάμε και θίγουμε όλα τα θέματα, από κάθε πλευρά.

Αυτό, ήταν δουλειά του Νόσφυ, αλλά..ξέμεινε στο ένα πλευρό, αρκετά!

leo said...

Για να ξαναγυρίσω στο Μηλιό, το σημαντικότερο κατ' εμέ είναι η στροφή, και ίσως ο LLS νάχει δίκιο για τις εξελίξεις που αυτό σηματοδοτεί. Θα δούμε, νάστε όλοι καλά

Νοσφεράτος said...

εντω μεταξύ μολς διαβασα ενα ενδιαφερον σχόλιο αλλου ..Στου καφκικου ντε του Πυργου του Ετσι,του τμη΄ματαρχη Α που θελει βιβλιογραφιες στα σχολια και αφμ που παλι κατακεραυνώνει τον Rakis για ..λογοκλοπή - οπως τοτε που τον καταγειλε για ..λογοκλοπή του εαυτου του , αναφερεται δε επιδειρομενος και σε υγραμενα παντελόνια και γουρλωμένα ματια ..Με πιάνει μια ελαφρα ακηδια οτα διαβαζω τετοια σχόλια . Φτου.. Αμαρτησα παλι σημερα

ρε Rakis τι τους Εχεις κανει και σε κατατρεχουν εστιοι Καφκικοι τμηματαρχαι του Πυργου;

Ρε μπας και ζηλευετε ρε;

Rakis said...

Πραγματικά δεν ξέρω δε μπαίνω στο ΡΔ.
Ίσως επειδή θεωρούν εαυτούς γνήσιους ερμηνευτές του Μπαντιού.

Τώρα, το να σε αποκλείουν από τη σελίδα τους και μετά να σε βρίζουν δε νομίζω να είναι και πολύ αριστερή συμπεριφορά.
Εμείς οραματιζόμαστε άλλη αριστερά, έτσι δεν είναι;

Νοσφεράτος said...

''το να σε αποκλείουν από τη σελίδα τους και μετά να σε βρίζουν δε νομίζω να είναι και πολύ αριστερή συμπεριφορά.''

αντιθετως εγω την βρισκω πολύ ..αριστερή (ενος ορισμένου τυπου βεβαια ) Της δεκετιας του '30..
μου θυμζει εκινον τον διαλογο μεταξύ Μπουχαριν και Σταλιν (που εριγραφει ο ζΙΖΕΚ (μας) στο ΜΙΛΗΣΕ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΌ;

Νοσφεράτος said...

επισης μου θυμιζει εκεινη την ρετουσαρισμένη φωτογραφια στην οποιες αρχικά ο Λενιν ειχε πλαι του ολους τους συντροφους του 17 και σιγά σιγά ο Σταλιν τους εσβηνε (οχι μόνο απο την Φωτο) για να βρεθει πιο κοτα στον ..Λενιν .. (και να εμφανισει τον ευτο του ως μονον μετα Λενι επανατατη και ..διαννοουμενο).. θα μου πεις ..καλα ο βλαδιμηροςδεν προσεχε; Μα αφου τον ειχαν ταριχευσει..

Anonymous said...

"Η δυνατότητα προσέγγισης της αλήθειας βρίσκεται σε όλους τους ανθρώπους"

Ηράκλειτος