Sunday, December 13, 2009

Η φάρσα του Φιλελευθερισμού στην Ελλάδα


Το παράδοξο είναι οτι ο φιλελευθερισμός δεν είναι αρκετά ισχυρός για να σώσει τις πυρηνικές αξίες του απο την φουνταμεταντιλιστική επέλαση.Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορεί να σταθεί μόνος του ,κάτι λείπει από το φιλελεύθερο οικοδόμημα.Ο Φιλελευθερισμός στην έννοια του είναι «παρασιτικός» καθώς βασίζεται σε ένα προυποτιθέμενο δίκτυο κοινωνικών αξιών,το οποίο υποσκάπτει στην ανάπτυξη του .Ο φουνταμενταλισμός είναι μια αντίδραση –προφανώς λανθασμένη μυστικιστική- απέναντι σε μια εγγενή ροπή του φιλελευθερισμού,και γι’αυτό ο φουνταμενταλισμός αναπαράγεται από τον φιλελευθερισμό.Αφημένος μόνος του ο φιλελευθερισμός θα υποσκάψει την υπόσταση του ,και η μόνη δύναμη που μπορεί να τον διασώσει είναι η ανανεωμένη αριστερά ή για να το διατυπώσουμε με όρους του 1968,για να επιβιώσει ο φιλελευθερισμός θα αναζητήσει την αδελφική βοήθεια από την ριζοσπαστική αριστερά.
S.Zizek First as Tragedy then as Farce p 76-77

Στο τελευταίο βιβλίο του ο Ζιζεκ διατυπώνει την θέση ότι παρά τις κοινές δοξασίες,το παγκόσμιο καπιταλιστικό σύστημα είναι σε θέση να επιλύσει δύο κυρίαρχα ζητήματα της εποχής ,το οικολογικό και της πνευματικής ιδιοκτησίας,και οδηγούμαστε σε μια εποχή καινοφανούς υβριδιακού πολιτεύματος τύπου «Κίνας».Οδηγούμαστε σε μια νεο αυταρχική δομή όπου το κλασσικό φιλελευθερο θεώρημα οτι οι αγορές αργά η γρήγορα φέρνουν δημοκρατία δεν ισχύει.Αρα ο φιλελευθερισμός στην ονομαστική του αξία έχει ένα «αριστερό» περιεχόμενο,και μόνο η Αριστερά μπορεί να τον διασώσει.Στην νέα αυτή συνθήκη η αριστερή θεωρία και πολιτική γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη. (Συνοπτική κακατοπιστική συνέντευξη εδω)
Βρίσκω το σ.Ζιζεκ μάλλον ξεπερασμένο.Στα ελληνικά πράγματα η περιπλοκή είναι ακόμη μεγαλύτερη .
Η αριστερά ξιφουλκεί κατά πολιτικών που θεωρεί «νεοφιλελεύθερες» και δημιούργησαν το δημοσιονομικό έμφραγμα την στιγμή που οι Ελληνικές Ελίτ,έχουν τόση σχέση με το Φιλελευθερισμό όση ο Αλέφαντος με το ποδόσφαιρο.Δηλαδή αιωνίως αμφιλεγόμενη αλλά διασκεδαστική.
Η τίτλος Liberal στο Ιστολόγιο υπoδηλώνει την κατεύθυνση μας ότι στον ελληνικό σχηματισμό,η υιοθέτηση φιλελεύθερων πολιτικών (και των οικονομικών συμπεραλαμβανομένων) αποτελεί αριστερή προοδευτική πολιτική γιατί το πεδίο,και ο τόπος αναπαραγωγής των Ελίτ γίνεται μέσω του κράτους ενεργητικά και επεκτατικά.
Η ετικέτα «νεοφιλελευθερισμός» είναι τόσο ανούσια,και απατηλή για την αριστερά,έτσι ώστε δημιουργεί μια τεράστια σύγχιση.Εχουμε αναφερθεί εκτεταμένα στο θέμα,καθώς και την αντίστοιχη ετικέτα του «Σταλινισμού».Και οι δύο κυριαρχούν στον αριστερό δημόσιο λόγο και το μόνο που κάνουν είναι να συσκοτίζουν τα πράγματα,και να δημιουργούν ένα συνεχές της δημοσιότητας όπου τελικά επικρατούν οι εξαχρειωμένοι λαικιστές δημοσιογράφοι και πολιτικοί.
Οποιος νομίζει οτι το τερατώδες δημόσιο χρέος είναι μια τεχνική ανωμαλία ,μιας κατά τα άλλα «νεοφιλελευθερη» πολιτικής κάνει ένα λογικό άλμα.Δεν έχει δει τα στοιχεία της Ελληνικής οικονομίας ,τα οποία επιφυλάσουν μερικές δυσάρεστες εκπλήξεις για τους οπαδούς της ευκολίας.
Μιλώντας στην τρεχουσα δημοσιογραφική τυπολογία,δεν είχαμε ποτέ επιθετική «νεοφιλελεύθερη» επέλαση,αλλά μ παθητικές πολιτικές προσαρμογής στο παγκόσμιο περιβάλλον,απλούστατα γιατι τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα των Ελίτ,παρέμειναν προσδεδεμένα στην επέκταση του κράτους.Ο λεγόμενος «νεοφιλελευθερισμός» λειτουργεί οργανικά μόνο σε μια μερίδα των Ελίτ ,και όσο ασκείται έχει θετικά αποτελέσματα.!!
Αραδιάζω χύμα τα στοιχεία του συλλογισμού μου
-Ιστορικά απο το 1974 το Ελληνικό κράτος ως εργοδότης ,και διαμομέας πόρων διογκώνεται συνεχώς.Και αυτό δεν γίνεται από αφηρημάδα.Οι τεχνικές εταιρείες οι «νταβαντζήδες» είναι γνησιο τέκνο της κρατικοδίαιτης αναπαραγωγής.
-Η πιο «νεοφιλελευθερη» ελιτ της ελληνικής οικονομίας,δηλαδή δεν γουστάρει κανενός κρατικούς ελέγχους,περιορισμούς,αλλά επιβιώνει στην απόλυτη ασυδοσία είναι οι εφοπλιστές.Δεν παράγουν σχεδόν καμία απασχόληση,και άρα δεν αντλούν παρά ελάχιστη σχετικά υπεραξία εντός Ελλάδος,αλλα παρέχουν το 35 % των συναλλαγματικών διαθεσίμων.Η αφωνία της αριστεράς στο φαινόμενο και η συνεχής ενασχόληση με τους περιθωριακούς Αγούδημους και την Ακτοπλοία,είναι χαρακτηριστική.Με απλά λόγια ο απόλυτος «νεοφιλελευθερισμός» μας συμφέρει μερικά ως οικονομία,ως μακροικονομικό μέγεθος που στηρίζει το όποιο βιωτικό επίπεδο.Εκτός αν κάποιος μου ανακοινώσει πως η Αριστερα είναι έτοιμη να απεμπολήσει 13-15 δις Ευρώ τον χρόνο από τα διαθέσιμα της χώρας.
-Μέτρα ελαστικής εργασίας,ευέλικτης μορφής,καινοφανείς μορφές απασχόλησης, απο μόνα τους δεν μπορούν να αξιολογηθούν.Πχ στην Δανία με την μεγαλύτερη κοινωνική προστασία,τα μέτρα αυτά ισχύουν χωρίς καμία αρνητική επίπτωση.Αρα το ζήτημα είναι σε πιο περιβάλλον εφαρμόζονται.Προφανώς στην Ελλάδα των εργοδοτών της Κούνεβα,η ευέλικτη εργασία παράγει τραγωδίες,ωστόσο η ίδια κάστα εργοδοτών σε καθεστώς σταθερών μορφών απασχόλησης θα εύρισκε άλλους τρόπους να ασκήσει την τερατώδη σκληρότητα τους.Η ιστορία του εργατικού κινήματος είναι γεμάτη από τραγωδίες εργαζομένων,που συνέβησαν πολύ πρίν την υιοθέτηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης.
-Οι μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα ποτέ δεν αποτέλεσαν επέκταση του ιδιωτικού στον δημόσιο χώρο.Δεν εμπορευματοποιήθηκε κάτι που ήταν δημόσιο,κοινό εκτός συναλλαγών.Αλλά άλλαξε η μεταμορφώθηκε η μερίδα κεφαλαίου που τα απομυζούσε.Η διαφορά μεταξύ του ΟΤΕ των Siemens-Κόκαλη και του OTE της DT,δεν είναι ποιοτική είναι δευτερέουσα.Και αν θέλουμε τον κοινωνικό έλεγχο,καλό είναι να βρόυμε και να συντονιστούμε με τους εργαζομένους και τους εμπλεκόμενους στο παγκόσμιο δίκτυο της DT.
-H περιπλοκή μας είναι ότι δεν είχαμε ποτέ κλασσική φιλελεύθερη Ελίτ,των “Entrepreneurs” η οποία για να αυξήσει κερδοφορία εμπορευματοποιεί τα πάντα,και διαλύει κοινωνικά δικαιώματα.Εχουμε μια κρατικοδίαιτη κάστα που σύρεται ασθμαίνουσα στις εξελίξεις.Ωστόσο όλοι συμπεριφέρονται ως εάν να υπήρξε φιλελεύθερη .Οι μεν θλιβεροί κρατικοδιάιτοι για να παριστάνουν τους «καινοτόμους» οι δε σύντροφοι για να κάνουν πολιτική από το Manual.
-Αντιπαρέρχομαι την οφθαλομφανή δυσανεξία της Ελληνικής δεξιάς προς τον Φιλελευθερισμό.
-Το δημόσιο χρέος δημιουργήθηκε από τις Ελίτ και αυτές πρέπει να πληρώσουν,αλλα η αντινομία είναι ότι αυτο έγινε εφαρμόζοντας μια «αριστερή» πολιτική.Κρατική επέκταση,ελλείμματα,το κράτος ως εργοδότης. Φαίνεται οξύμωρο,αλλά αυτό δημιουργεί μια σοβαρή δυσκολία στην Αριστερά.
-Το ιδιόμορφο της ελληνικής δομής οδηγεί την Αριστερά ,περίπου ως απόδραση από το πρόβλημα,σε δυό διαφορετικές στρατηγικές που επιζητούν ισότιμα την συνεκτικότητα.Απο την μια ενας ολοκληρωτικός αντικαπιταλισμός όπου θεωρεί τις Ελληνικές ιδιομορφίες δευτερεύουσες ,και απο την άλλη ενας μεταρρυθμισμός που αλοιθωρίζει προς το Πασόκ.Και στις δύο περιπτώσεις η αγχωτική ανάγκη μιας συνεκτικότητας,παραβλέπει τις αντιφάσεις.Ο ριζικός αντικαπιταλισμός,δεν μπορεί να αναζητήσει κοινωνικές συμμαχίες,ο δε μεταρρυθμισμός αποσιωπά τον χαρακτήρα του Πασόκ ως κύριου εκφραστή των κρατικοδίαιτων Ελίτ.
-Οι προτάσεις εντός αριστεράς είναι συνεκτικές ,λογικές,τίμιες αλλά λειτουργούν περίπου ως ψυχαναλυτική αποστροφή του νεοελληνικού «πραγματικού».
Η κυνική,σχεδόν αιωρούμενη σκέψη του Ζίζεκ,με τα προβλήματα που βάζει μπορεί να χρησιμεύσει για την αναζήτηση.Οταν διανοείται στην αδελφική βοήθεια ριζοσπαστικής αριστεράς προς φιλελευθερισμό αισθανόμαστε κάπως..............................




5 comments:

LeftG700 said...

Φίλε Left Liberal Synthesis,


Μια και δεν γίνεται να υπεισέλθουμε στις πολλές, λανθασμένες κατά τη γνώμη μας, αναγνώσεις της πραγματικότητες εκ μέρους σου (κάτι τέτοιο θα ξεπέρναγε σε όγκο το ποστ σου), περιοριζόμαστε σε ένα μόνο σημείο.

Επικαλείσαι τη "μαρτυρία" του Ζίζεκ για να επιβεβαιώσεις τις θέσεις σου. Θεμιτό το άλμα, αλλά άκυρο:

Ο Ζίζεκ, πέρα από τις επιφυλάξεις που μπορεί να έχει ένας αριστερός για τις αμφισημίες και αντιφάσεις του λόγου του (γενικά, όχι στο κείμενο που λινκάρεις), στη συνέντευξή του μιλάει ως "εμείς" και μιλάει για συμμαχία.

Η απόσταση της "συμμαχίας" απο τη "σύνθεση" είναι πολύ μεγάλη για να αγνοηθεί. Και μάλλον ανάλογη ενός αριστερού που αναζητά συμμαχίες, με έναν άλλο που έχει αποφασίσει να "συγχωνευθεί"...


Τα λέμε.

Left Liberal Synthesis said...

Φιλε Left G 700
Παντα με τιμάς με την προσοχή σου.
Συνεχίζω να πιστεύω ότι βλέπεις το LLS στατικά.Δεν προβάλω θέσεις.Αναρωτιέμαι δημόσια με κριτική διάθεση προς όλους.
Στην προηγούμενη ανάρτηση δεχόμενος το φιλελευθερο οικονομικό πλαίσιο ,ανέδειξα νομίζω πειστικά για την ανήκουστη θηριωδία κτηνωδία ,του ιατρο-καπιταλιστικού κατεστημένου.Και αυτό νομίζω είναι η πιο προωθημένη αντικαπιταλιστική οπτική.Η ίδια έκθεση πέρασε σχεδόν απαρατήρητη απο την Αριστερά,εκτός από την ίδια μελοδραματική μελωδία."Τι καλός θα ήταν ο δημόσιος κρατικόσ τομέας.." κλπ κλπ...χωρίς να δυσαρεστήσουμε τους γιατρούς..
Αυτά για τα περί "εμείς" ως απόψεις.
Γιατι αν αναζητάς στον Ζιζεκ κανένα "εμείς" ως φυσικό πρόσωπο και μάλιστα το αντιδιαστέλεις με το φυσικό πρόσωπο πίσω από το LLS,σε βρίσκω λίγο αφελή (συγνωμη ο όρος προερχεται απο ιστολογική οικειότητα)
Ενας ένας τύπος που επιμελείται καμια δεκαριά διεθνείς εκδόσεις υψηλού κύρους,πουλάει καμια διακοσάρα χιλιαδες βιβλια τον χρόνο,καλειται στα πιο high πανεπιστήμια της Αμερικής,έχει βάλει υποψήφιος με τους φιλελευθερους στην Σλοβενία,κλπ κλπ ανήκει στο "εμείς" σου τότε χαλάλι σου.Απλώς ασχολήσου με την αριθμητική και τα τεκταινόμενα στον εκδοτικό και ακαδημαικό χώρο,και σε περιμένουν πολυ μεγάλες εκπλήξεις για τους "συμμάχους" σου και τα κίνητρα τους.
Ευχαριστω για την συνεχή προσοχή.
Τα λέμε.

LeftG700 said...

Φίλε Left Liberal Synthesis,


Τιμή μας που σε τιμά η παρακολούθηση του μπλογκ σου. Μας ενδιαφέρει στη συγκεκριμένη περίπτωση ο τρόπος με τον οποίο ευγενείς φιλοδοξίες καταλήγουν σε αδιέξοδο, πάντα κατά τη γνώμη μας.

Σχετικά με τα όσα παρατηρείς περί Ζίζεκ στο σχόλιό μας, φοβόμαστε ότι δεν γίναμε αντιληπτοί.

Με το "εμείς" θέλαμε απλώς να πούμε ότι ο άνθρωπος διαχωρίζει τη θέση του από τη φιλελεύθερη σκέψη. Και μπορεί (πολύ παλιά αν είναι σωστές οι πληροφορίες μας) να κατέβηκε υποψήφιος Πρόεδρος με τους φιλελεύθερους, αλλά τα τελευταία χρόνια δηλώνει ρητά ότι είναι radical leftist. Αν δε υπολογίσουμε και τον έρωτά του για τον Λένιν...

Σ' αυτή τη συγκεκριμένη "λεπτομέρεια" λοιπόν θέλαμε να εστιάσουμε. Κι όχι βέβαια να υπονοήσουμε κάποια συνοδοιπορία του Ζίζεκ μαζί μας. Κι αυτή η "λεπτομέρεια", όπως έχουμε πει ήδη στο προηγούμενο σχόλιο, αποδεικνύει πως ο Ζίζεκ, δεν έχει την παραμικρή φιλοδοξία -τουλάχιστον προς το παρόν- να πρωτοστατήσει σε καμία αριστεροφιλελεύθερη σύνθεση.

Τέλος, δεν θα συμφωνήσουμε ότι δεν προβάλλεις θέσεις. Προβάλλεις και πολύ καλά κάνεις. Και για να κλείσουμε κάπως χιουμοριστικά:

Θα γινόταν πιό καθαρό ότι αναρωτιέσαι, αν είχες φροντίσει να συμπεριλάβεις στο κείμενό σου, έστω και ένα ερωτηματικό, έστω και ρητορικό!


Τα λέμε :-)


ΥΓ "[...] αδελφική βοήθεια ριζοσπαστικής αριστεράς" [...]; Αυτή η φράση μπορεί να εκφράζει ό,τι εσύ θα ήθελες, αλλά απο πουθενά δεν προκύπτει ότι ο Ζίζεκ έχει τέτοια συναισθήματα για τον σύγχρονο φιλελευθερισμό.

Left Liberal Synthesis said...

Φίλε Left g 700

1.Δεν εχεις υποχρέωση να δεις τον ερευνητικό χαρακτήρα του LLS,ως εκ τούτου το προσλαμβάνεις προπαγανδιστικά και καλώς παρεμβαίνεις με αυτόν το τρόπο.

2.Στο LLS κάτσαμε και μεταφράσαμε κείμενα οξύτατης σχεδόν λιβελικής μορφής κατα του φιλελευθερισμού
Αν έχεις όρεξη δες εδώ

http://leftliberalsynthesis.blogspot.com/2008/09/1_13.html

3.Η ιδέα του Left Liberal (όπως την ψηλαφούμε) δεν είναι ο τρίτος δρόμος και έχουμε ασκήσει κριτική στον Ανδρουλακη εδω
http://leftliberalsynthesis.blogspot.com/2008/11/vs.html

4.Στην Ελλάδα ο φιλελευθερισμός είναι ανυπαρκτος και διακινείται με σχεδόν υστερικό τρόπο από τον Ανδιανόπουλο.Εχουμε ασκήσει κριτική εδώ

http://leftliberalsynthesis.blogspot.com/search/label/andrianopoulos
5.-Δεν είμαστε τρελλοί να πούμε οτι ο Ζιζεκ διερευνά ενα LLS πρόγραμμα.Είμαστε όμως αρκετά πιο τρελλοί να το ψάξουμε εντός του Ζιζεκ εντός του Νοζικ κλπ.

6.Ασπάζομαι την θέση σου για πιθανά αδιέξοδα.Μου φαίνονται πολύ πιο γόνιμα από τα βέβαια διέξοδα της ρουτίνας

Πάντα φίλο σας

OMADEON said...

Συμφωνώ απόλυτα με τη disa (πρωηγουμένως) αφού το γράφει λιανά και καθαρά, in plain Chinese!!! χαχαχα...

Γενικά συμφωνώ με τον LeftG700,
διαπιστώνοντας ότι... διαφωνώ μαζί σου σε πολλά σημεία, LLS.

Ενα χτυπητό τέτοιο σημείο σου είναι το εξής, που λες
Η ετικέτα «νεοφιλελευθερισμός» είναι τόσο ανούσια,και απατηλή για την αριστερά,έτσι ώστε δημιουργεί μια τεράστια σύγχιση

ΜΗΝ το λες αυτό, ειδικά σήμερα, που τόσοι και τόσοι σοβαροί επιστήμονες, οικονομολόγοι και συγγραφείς στο ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ έχουν αρχίσει να αναφέρονται ξανά και ξανά στο νεοφιλελευθερισμό.

Κατά τη γνώμη μου έχεις ένα δίκιο εδώ, αλλά... κατά την ΠΟΛΥ ευρύτερη έννοια, ότι ΓΕΝΙΚΑ στην Ελλάδα, ΕΝΑ ΣΩΡΟ λέξεις χρησιμοποιούνται λανθασμένα σαν ταμπέλες και τσουβάλια, αρκετές φορές και εντελώς λανθασμένα.

Εκείνο όμως που τολμώ να πω ότι συσκοτίζεις ή αποφεύγεις, με την προαναφερθείσα δήλωσή σου, είναι ότι οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις που ζήσαμε τον τελευταίο καιρό, ΟΧΙ την εποχή που ΞΕΚΙΝΗΣΕΣ την προσπάθεια αυτού του μπλογκ αλλά ΑΡΓΟΤΕΡΑ...
...έχουν πλέον ακυρώσει εκ των πραγμάτων ΚΑΙ πολλές δικές σου κριτικές ενστάσεις, όπως αυτή εδώ.
Ο νεο-φιλελευθερισμός δηλαδή ΥΠΑΡΧΕΙ, ζει και βασιλεύει και ΔΕΝ μπορεί να θεωρηθεί "μια ταμπέλα όπως όλες οι άλλες".
Αλλά και η απόπειρα "σύνθεσης" αριστεράς και φιλελευθερισμού, που ξεκίνησες κάποτε, έχει ΕΚ των πραγμάτων υποστεί πλήγματα που θα την ακυρώνουν, ΕΚΤΟΣ ΑΝ... ταυτιστεί απόλυτα με τη φιλελεύθερη ψευτο-αριστερά του σήμερα (Δημοκρατική Αριστερά, κ.ά.)