Sunday, January 5, 2014

H μελαγχολική μαγεία του Yu Ho Jin






Στην πραγματικότητα θα είχαμε να κάνουμε με μια « νέα ταχυδακτυλουργία» . Ο Μαρξ αγαπά αυτή τη λέξη. ’Άραγε γιατί αυτή η γονιμότητα σε φαντάσματα θα προέκυπτε από ταχυδακτυλουργίες; Πράγματι μια ταχυδακτυλουργία πολλαπλασιάζεται, παρασύρει τον εαυτό της και παροξύνεται εξακολουθητικά. Ο Μαρξ αρχίζει ,αλλά κατόπιν παραιτείται από το μέτρημα. Η λέξη «ταχυδακτυλουργία» ονομάζει την υπεκφυγή ή την κλοπή στην ανταλλαγή των εμπορευμάτων, αλλά αρχικά την τυφλόμυγα για της οποίας ο θαυματοποιός εξαφανίζει το πιο χειροπιαστό πράγμα. Είναι μια τέχνη ή μια τεχνική της εξαφάνισης. Ο ταχυδακτυλουργός ξέρει να καθιστά κάτι άφαντο. Είναι ο ξεσκολισμένος μιας υπερ-φαινομενολογίας. Μόνο εδώ το άκρο άωτο της ταχυδακτυλουργίας συνίσταται στην εξαφάνιση η οποία «γεννά» εμφανίσεις , πράγμα μόνο κατά τα φαινόμενα αντιφατικό ακριβώς γιατί αφανίζουμε κάτι γεννώντας ψευδαισθήσεις ή οράματα.

                                                                                                           Ζ.Ντεριντά Φαντάσματα του Μαρξ

Η τέχνη της μαγείας γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μια απροσδόκητη εξέλιξη. Αυξάνει ο αριθμός των performer , η τέχνη τους γίνεται προσιτή μέσω youtube σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα όμως, είναι προσβάσιμα στο ευρύ κοινό τα τεχνάσματα που μεταχειρίζονται για τις καταπληκτικές εξαφανίσεις, αιωρήσεις ψευδο- εκτελέσεις, επηρεασμού του μυαλού κλπ. Ποτέ άλλοτε η μαγεία δεν είχε ένα τόσο ενημερωμένο κοινό και επομένως γίνεται πιο απαιτητική. Η οργάνωση των επαγγελματιών του είδους η FISM  ( Federation Internationale de Societes Magiques) γίνεται πολύ πιο επιστημονική , τα συνέδρια της προσιδιάζουν με τα παγκόσμια ιατρικά συνέδρια ,όπου βραβεύονται οι καλύτεροι, γίνονται επιδείξεις και πωλήσεις νέων τεχνασμάτων, γίνονται ανακοινώσεις για την ιστορία και την φιλοσοφίας της μαγείας και οργανώνεται πλέον ένα δίκτυο προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων. Στο τελευταίο συνέδριο του 2012, η συμμετοχή, η ποικιλία των βραβεύσεων και το εύρος των παράλληλων δραστηριοτήτων ήταν μεγαλύτερο από ποτέ.

Ενδεικτικό των τάσεων της σύγχρονής μαγείας είναι το βραβείο που απενεμήθη στον εικοσάχρονο Κορεάτη Yu Ho Jin. Ας τον απολαύσουμε εδώ

 

Η υπεροχή του Yu Ho Jin συνίσταται στην παρουσίαση μιας πεντάλεπτης παράστασης, με ελάχιστη σωματική κίνηση, με επιλεγμένη  ρομαντική μουσική, με μια μοναδική κίνηση του μελαγχολικού βλέμματος προς τα φύλλα τα οποία εξαφανίζει και εμφανίζει με τρομερή μαεστρία. Τα τεχνάσματα του Yu Ho Jin δεν είναι άγνωστα, αλλά ο συνδυασμός σε μια μελαγχολική παράσταση, λιτότητας και αυστηρού φορμαλισμού είναι μοναδικός. Είναι ενδεικτικό ότι ο Yu Ho Jin μετά το βραβείο του, που είναι σαν Όσκαρ μαγείας, δεν μπορεί να κάνει μια παράσταση μόνος του γιατί αυτό που παρουσιάζει είναι τόσο αυστηρό που η πιθανή παραλλαγή του φαίνεται προς το παρόν αδύνατη. Στην νικητήρια παράσταση οι κριτές έκριναν ότι ο εικοσάχρονος ήταν τόσο τέλειος ώστε δεν φάνηκε ως performer αλλά  ως ιδεατό ολόγραμμα.

Αν παρακολουθήσουμε συναδέλφους του Yu Ho Jin που ειδικεύονται στα ίδια τεχνάσματα, θα δούμε ότι είναι θορυβώδεις, εξωστρεφείς , συνοδεύονται από δυνατή ρυθμική μουσική με μια μεγάλη κινητικότητα. Κανείς δεν μπορεί να έχει το μελαγχολικό ύφος του Ju Ho Jin.H μελαγχολική μαγεία δεν είναι εύκολη. Απαιτεί ένα ύφος  που προκύπτει από  άσκηση και κρυσταλλώνεται στο μοναδικό βλέμμα.

Η συγκυρία απαιτεί κάποιου τύπου ταχυδακτυλουργία: «μια εξαφάνιση που γεννά εμφάνιση». Ο Ντεριντά έδειξε ότι είναι μάταιο να προσπαθήσουμε να ξεφύγουμε από τα φάσματα , από τις ταχυδακτυλουργίες. Με μια έννοια η λύση, δεν είναι ένας ρεαλιστικός χειρισμός της κατάστασης , ο οποίος δεν θα εμπεριέχει τη γνώση ότι τα φαντάσματα και οι ταχυδακτυλουργίες είναι μέρος της πραγματικότητας. Η λύση είναι η ανεύρεση της κατάλληλης τεχνικής μαγείας, μιας παράστασης εξαφανίσεων σε ένα κοινό που γνωρίζει το τέχνασμα των εξαφανίσεων αλλά απολαμβάνει τη μαγεία. Η μελαγχολική μαγεία του Υu Ho Jin μού φαίνεται τόσο ελκυστική.      

LLS:Φαντάσματα του Μαρξ
Ιστοσελίδα Fism
 

No comments: