Sunday, August 25, 2013

Διαφθορά - Εμπιστοσύνη και ο "Εγγράμματος Μουρουτισμός"



Η αποκάλυψη της απάτης του Διευθυντή της ΕΑΒ, ο οποίος πλαστογράφησε ένα μεταπτυχιακό για να απολαύσει 150.000 ετησίως έχει μοναδικό ενδιαφέρον. Όμως το ζήτημα της πλαστογραφίας  περιορίζεται στα τυπικά προσόντα του  συγκεκριμένου manager και δεν αξιολογείται η απόδοση του. Το συμπέρασμα είναι οδυνηρά απλό: Επειδή η ΕΑΒ είναι μια εταιρεία που υπάρχει μόνο υπό κρατική προστασία, δεν μπορούν να αξιολογηθούν ικανότητες και αποτελέσματα .Έτσι,  ουσιαστικά ,τον τελικό   ρόλο  στην αξιολόγηση  έχουν μόνο τα τυπικά προσόντα. Ο μπαγαπόντης-manager, πρόσθεσε μια… ωραία προϋπηρεσία στο βιογραφικό του και θα αναχωρήσει για μια διεθνή καριέρα   , όπου , δεν είναι διόλου απίθανο, η πλαστογραφία να θεωρηθεί θεμιτή ή ασήμαντη παραδρομή και να εκτιμηθούν η εμπειρία και  η "εσωτερική πληροφόρηση" .Το κράτος θα εκκινήσει ένα χαρτοπόλεμο  για να ξεψυχήσει η υπόθεση εντός του έτους.

Η υπόθεση προσιδιάζει  στην ταινία :" The Informant " , όπου ο ήρωας Matt Damon συμμετέχει ως διευθυντής μεγάλης εταιρείας , σε ένα σκάνδαλο δημιουργίας cartel. Συλλαμβάνεται  και εκτίει την ποινή του αλλά τελικά ξαναβρίσκει μια σημαντική θέση ,καθώς η εφευρετικότητα του στο κτίσιμο του cartel θεωρήθηκε προσόν. Βέβαια, το αξιοσημείωτο είναι ότι   η ιστορία της ταινίας είναι πραγματική, χωρίς καμία παραλλαγή.

Η τυπική, κλισέ θεωρία συνομωσίας επιτάσσει να θεωρήσουμε ότι όλοι ή σχεδόν όλοι οι πέριξ,  της Εαβ ήξεραν για το μεταπτυχιακό -"μούφα" και  έκαναν το κορόιδο, γιατί ο "συνάδελφος" ήταν επιλογή του δείνα πολιτικού. Τώρα που η ΕΑΒ θα πωληθεί ή θα μετασχηματιστεί , χρειαζόμαστε το κατάλληλο επικοινωνιακό περιβάλλον. Ουδέν ευκολότερο από το να επιλεγεί  ένα από τα δεκάδες  σκάνδαλα του μεγάλου στοκ με τον κωδικό: "γνωστά σκάνδαλα για ώρα ανάγκης" .Στο στοκ εσχάτως τοποθετήθηκε και συνονόματος του συμπρωταγωνιστή της Κοντού στα Κίτρινα Γάντια. Προσοχή στην αλληγορία: στην θέση του Γκιωνάκη - Μπρίλη αντιστοιχεί ο Μελισσανίδης ο οποίος λόγω του χαριτωμένου του στυλ θα διασκέδαζε τον τέως πρόεδρο του Ταιπεδ στο ταξίδι την Κεφαλονιά. Γιατί κάτι μου λέει πως ο Γκιωνάκης οσονούπω θα προσλάβει το σύζυγο της Κοντού;

Παρά τις κορώνες και τους υποτιθέμενους  θερμούς  Σεπτέμβρηδες, το στρατηγικό μέλλον για την Ελλάδα είναι από όλους, υπόρρητα  συμφωνημένο :αναζητείται ένας "ηθικός καπιταλισμός εντός ευρώ". Σε ένα τέτοιο project μόνο με Λαυρεντιάδη, Ρέστη στον Κορυδαλλό και κανένα Βωβό- Πατήρ στον εισαγγελέα δεν γίνεται τίποτα. Οι συμβολικές κινήσεις μέχρι τώρα δεν είναι ασήμαντες αλλά είναι απελπιστικά λίγες σε σχέση με τη συσσωρευμένη οδύνη των πολλών. Ταυτόχρονα ο  εκτραχηλισμός των "κάτω" με την εκτεταμένη μικροπαραβατικότητα σε φόρους ,εισφορές, επιδόματα μεταθέτει  για το  μέλλον την  ανακοίνωση ενδεχόμενης   αναστροφής.
Στην ουσία η μείζων διαφορά, μεταξύ Σαμαρά και Συριζα , στην ανάγνωση  της  συγκυρίας είναι ότι εκτιμάται διαφορετικά το momentum της αναμενόμενης ή λανθάνουσας   αλλαγής στην οικοδόμηση αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτών-πολιτείας  . Σύμφωνα  με την γενική Σαμαρική διήγηση , η αλλαγή γίνεται ήδη στο "υπέδαφος" της κοινωνίας σε  περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας. Στην αφήγηση αυτή το  επίτευγμα θα είναι ουσιαστικό,  μόνιμο και θα έχει τη μορφή ενός νικητήριου "μαρτυρίου". Στην Συριζαική αφήγηση , η εμπιστοσύνη θα οικοδομηθεί αφού υπάρξει  πολιτική αλλαγή ριζικού τύπου , της οποίας τα σημαίνοντα προέρχονται    από το κλασσικό ρεπερτόριο της αριστεράς. Η Σαμαρική εκδοχή, αποκαλούμενη "success story" , έχει περισσότερες πιθανότητες να εδραιωθεί ιστορικά   και πολύ λιγότερες να πετύχει εκλογικά. Είναι πιθανό μια Συριζαική κυβέρνηση να βρει μια οικονομία με πρωτογενές πλεόνασμα, μηδενικό εμπορικό ισοζύγιο, υψηλή ανεργία αλλά βαθύτερη κατακτημένη κατανόηση της συγκυρίας από τους πολλούς. Ο Σύριζα θα  ονομάσει "αντιμνημόνιο"  ένα αναμενόμενο σταθερό ή ανοδικό οικονομικό κύκλο, προερχόμενο ακριβώς από το "μνημόνιο" και μια αναδιαπραγμάτευση εντός  δεσμεύσεων των διαφόρων μνημονίων σε μια   ευρεία διεσταλμένη ερμηνεία τους. Ταυτόχρονα καθώς οι αλλαγές στο "κοινωνικό υπέδαφος" αποκαλύπτονται πολύ αργότερα από τα σημεία καμπής είναι φυσικό οι δυσοσμίες  (σκάνδαλα, διαφθορά) να επικαλύπτουν πιθανές βελτιώσεις της  κοινωνικής συμπεριφοράς .

Η ύφεση στις κινητοποιήσεις, η διστακτικότητα για εκλογές ίσως να συνηγορούν στο Σαμαρικό "μαρτύριο". Ταυτόχρονα η Συριζαική "υπόσχεση" είναι η ηπιότερη αντίρρηση που θα μπορούσε να διατυπωθεί από μια κοινωνία, η οποία επιβιώνει στη μεγαλύτερη κρίση που έχει καταγραφεί ποτέ στον Δυτικό κόσμο. Ο Τσίπρας κινείται στο 8 της δεκάβαθμης κλίμακας "Τράγκα" ,στην οποία αρίστευσαν  με 10 οι "θεσμικοί"  ΓΑΠ το 2008 -9 και  Σαμαράς το 2009-11.
Σε ανύποπτο χρόνο, παρατηρώντας τα πράγματα στη μικρή καθημερινή κλίμακα είδα ενδείξεις μιας αναδυόμενης εμπιστοσύνης (εδώ). Είναι σχεδόν αδύνατον να γνωματεύσω αν η τάση συνεχίζεται. Εδώ όμως αναδύεται και το παράδοξο της συγκυρίας: Η Συριζαική υπόσχεση ,βεβιασμένα αναζητεί την ονομαζόμενη ριζική αλλαγή εντός των προσεχών 5-6 εβδομάδων. Έτσι η εξατομικευμένη ευθύνη για να οικοδομηθεί η  αμοιβαία πίστη   στους   «κάτω» μετατίθεται αενάως προς το μέλλον. Και όταν το μέλλον αυτό γίνει παρόν, πιθανόν ο εκτραχηλισμός να είναι μη αναστρέψιμος   υπονομεύοντας τα θεμέλια της όποιας υπόσχεσης.

Παρέκβαση
Είναι σαφές ότι ο λεγόμενος «τρίτος πόλος»  κινείται εντός της  «Σαμαρικού μαρτυρίου». Στην τυπική-γραμμική αριστερή εκδοχή του ο πόλος  οφείλει  να μην αναστείλει ή ακυρώσει την αυταξία της Συριζαικής υπόσχεσης αλλά να την ενσωματώσει ως πειραματική εκδοχή ενός ζέοντος πολιτικού συστήματος. Στο σημείο αυτό η οξυδέρκεια του Βαρδινογιαννιακού πόλου (Ν.Κωνσταντόπουλος, Ν.Χατζηνικολάου)  είναι ενδεικτική των ρεπερτορίων υψηλής πολιτικής που διαθέτει ο αστικός κόσμος, υπερβαίνοντας έτσι τους πολιτικούς του εκπροσώπους. Η ύπαρξη και όχι το περιεχόμενο της Συριζαικής υπόσχεσης ,στην ονομαστική εκδοχή του, έχει σταθεροποιητική επίδραση , με δεδομένο ότι καραδοκεί η φασιστική εναλλακτική υπόσχεση . Έτσι η χειρουργική και όχι μετωπική κριτική στη Συριαζική ατζέντας είναι η μόνη παραγωγική στάση. Δυστυχώς , η τρέχουσα ιδεοκίνηση ,εντός του λεγόμενου «τρίτου πόλου» , παραπέμπει περισσότερο προς «εγγράμματο Μουρουτισμό» παρά σε κριτική.   

Εικόνα: The Crowd (1928)

10 comments:

stratos said...

απολαυστικό!

Left Liberal Synthesis said...

@Stratos
Να'σαι καλά.Από το προφιλ σου είδα την χειμαρώδη φιλοσοφική σου εργασία απλωμένη σε πολλαπλά blogs, και τις κινηματογραφικές σου προσπάθειες.
Εύχομαι δημιουργική συνέχεια σε όλα.

Δημήτρης said...

Η Συριζαϊκή υπόσχεση είναι όντως η ηπιότερη αντίρρηση, όμως προσωπικά, αυτό το "ρεπερτόριο υψηλής πολιτικής που διαθέτει ο αστικός κόσμος" με φοβίζει, αφού είναι ο κυριότερος ανασταλτικός παράγων της όποιας οικονομικής προσαρμογής.

Left Liberal Synthesis said...

@Δημήτρη

Η στάση Δασκαλοπουλου ΣΕΒ , Βαρδινο-γιάννη ( λέγε με Κωνσταντό-πουλος, Χατζηνικολάου) είναι κατανοητή μονο ως στάση που περιλαμβάνει και τους "παλαβους" στην εξουσία.

Στην τρέχουσα λαικιστική αντιμνημονιάδα στην οποία πρωτοστατεί ο Συριζα μας εθίζει σε μια μαλλον μανιχαική αναλυση για τις διάφορες πολιτικές.Είναι οξύμωρο ότι όλοι περιμένουν ο Συριζα να έχει προβλήματα από την αντίσταση ενός αστικού κόσμου.Κι'όμως ο Συριζα θα διαλυθεί από την συναίνεση του αστικού κόσμου
Αυτό καταλαβάινω ως ρεπερτόρια υψηλής πολιτικής

Anonymous said...

Πολύ ενδιαφέρον σχόλιο.Σε διαβάζω τακτικά , έστω και αν δεν συμφωνώ με όσα γράφεις, μου αρέσει που αποστασιοποιημένη και αφαιρετική σου οπτική φωτίζει τις συναινέσεις εκεί που οι περισσότεροι βλέπουν συγκρούσεις.

Νομίζω, όμως,η ανάφορα σε μια συμφωνία ως προς την αναζήτηση ενός "ηθικού καπιταλισμού εντός του ευρώ" ότι είναι κάπως πρόχειρη και θα ήθελα, αν έχεις όρεξη, περισσότερες διευκρινήσεις.

Μπορεί να συμφωνήσει κανείς ότι,παρ'όλο που στο αξιακό σύστημα της αριστεράς ο καπιταλισμός καταγράφεται ώς εκ φύσεως ανήθικός, απάνθρωπός κλπ ο Σύριζα δεν έχει πει ούτε ότι θέλει, ούτε ότι μπορείνα τον καταργήσει.

Ωστόσο η εξισοτική και δημοκρατική ηθική του καπιταλισμού που αναζητάει ο Σύριζα δεν έχει καμία σχέση με την δαρβινιστική, αυταρχική ηθική της Δεξιάς του Σαμαρά. Ακόμα και αν θεωρείς ότι οι πολιτικές που θα εφαρμόσει δεν μπορούν να επιφέρουν θεαματικές άμεσες αλλαγές ως προς τα αποτελέσματα τους στο πεδίο των οικονομικών ανισοτήτων, τουλάχιστον στο θεσμικό και το συμβολικό επίπεδο θα έδειχναν πρός μια εντελώς διαφορετική κατέυθηνση.

Βέβαίως, υπό την προϋπόθεση ότι το πεδίο της οικονομίας θα ήταν σε θέση να στηρίξει το θεσμικό οικοδόμημα. Εκεί μπαίνει το πρόβλημα, της συναίνεσης, όπως λες, του αστικού κόσμου.

Δηλαδή, ότι από τη μια πλευρά χωρίς αυτη δεν μπορεί να επιβιώσει οικονομικά και από την άλλη με αυτή κινδυνέυει να χάσει το ηθικό (όπως το περέγραψα παραπάνω) πλεονέκτημα απέναντι στον κόσμο της εργασίας.

Και όσο προχωράει ο καιρός το αίτημα για αλλαγή πολιτικής δεν θα αυτοπεριορίζεται, στο συμβολικό επίπεδο αλλά θα μετατίθεται όλο και πιο πολύ στο οικονομικό.

Κώστας

Left Liberal Synthesis said...

@Κώστα

Καλως όρισες.

Στην ουσία προκτείνεις την σκέψη μου ακριβώς εκεί θα ήθελα.Ο Συριζα αναζητά ένα εξισοτικό στίγμα στον καπιταλισμό.

Το βαθύτερο πρόβλημα όμως για να συνενοηθούμε είναι η ορολογία.
Η συζήτηση περί συστημάτων ( καπιταλισμός, σοσιαλισμός κλπ) προέρχεται από ταξινομικές λογικές του 19 αιώνα.Αντιστοιχούν σε ορολογίες των φυσικών επιστημών.Αν ήθελα να ήμουν ακριβής θα έβαζα εισαγωγικά "καπιταλισμός" ακριβώς για να αποδομήσω την ακρίβεια του όρου.Ειλικρινά τον χρησιμοποιώ καταχρηστικά για να συνενοηθούμε.

Με την ηθική ιστορική απαξία που έχει όρος στο αριστερό ρεπερτόριο ,η συζήτηση περι καπιταλισμού γίνεται άβολη.

Θα μπορούσαμε να το δούμε το πράγμα και από την ανάποδη:

Αφού ουδείς μα ουδείς εντός αριστεράς δίνει ένα πολιτικό στίγμα ενός σύγχρονου σοσιαλισμού,έπεται ότι τελικά στην ουσία μιλάμε για βαθμούς "ηθικοποίησης" καπιταλισμού.Οσο για τις συναινέσεις πάντα τις ανακαλύπτουμε εκ των υστέρων.Εχω την αίσθηση ότι διεξάγουμε μια τετοια περίοδο

Χαιρετώ

Μανώλης said...

Καλημέρα, εάν το φιλοσοφήσουμε θα έλεγα ότι το "Αφού ουδείς μα ουδείς εντός αριστεράς δίνει ένα πολιτικό στίγμα ενός σύγχρονου σοσιαλισμού,έπεται ότι τελικά στην ουσία μιλάμε για βαθμούς "ηθικοποίησης" καπιταλισμού", είναι μη λογικά συνεπές, καθώς, ακόμα και οι κατά καιρούς διατυπούντες ένα αντιθετικό/ εναλλακτικό όραμα, και αυτοί τελικά μιλάνε με όρους περισσότερο ή λιγότερο έντασης του Ιδίου. Αλήθεια, και ο Μερξισμός και ο Καπιταλισμός έχουν κοινές προκείμενες.
Άρα, το διακύβευμα είναι αλλού: είναι τί όραμα έχεις και πως το υποστηρίζεις, ακόμα και αν είναι παραλλαγή σε ρε ύφεση μείζονα. Το "όραμα" που βάζεις, left, δεν είναι όραμα, sorry!

Left Liberal Synthesis said...

@Μανώλη
Σωστά το κατάλαβες.Όραμα ως μονόλεκτη, μεγάλη αφήγηση δεν είναι του γούστου μου.Μάλλον προτιμώ τις αξίες ως περίγραμμα μιας προοπτικής.

Elias said...

Όπως πάντα έξοχος και εύστοχος.Εγγράμματος μουρουτισμός: φοβερή ονοματοδοσία τύπου διακυβέρνησης! Είσαι γνήσιος left liberal.Αποτυπώνεις τις τρέχουσες επικοινωνιακές παραστάσεις πολιτικής και θίγεις το πυρηνικό ζητούμενο της σχέσης πολίτη-πολιτείας(εμπιστοσύνη) Μια αόρατη και μακροχρόνια έξη,ένας τοξικός εθισμός στην ηθική εξάρτηση απο το συλλογικό καλό, θα βρεί φίλε Γιάννη βαθιά ρωγμή για να ριζώσει περισσότερο, τώρα που οι μισθοί των κρατικών λειτουργών έχουν υποχωρήσει 40 με 50%. Ποιός θα διαφυλάξει νόμους, ήθη, δημόσια αγαθά και υπηρεσίες όταν δεν βγαίνει στο σπιτικό του; Ποια διαφθορά θα παταχθεί όταν σπρώχνεται στα όρια του αναγκαίου ο δημόσιος φύλακας των θεσμών; Το παιδί που θέλει φαγητό και ρούχα και οι απλήρωτες δόσειε σε εφ ορίες ,τράπεζες, πετάνε στην άκρη την ηθική της ατομικής ευθύνης στο συλλογικό καλό.Εύχομαι να μην αναζητούμε Ενάρετους θα μόνο στουςέχοντες πλέον περιθώρια αξιοπρεπούς διαβίωσης

Left Liberal Synthesis said...

Elias

Σωστά το πας παραπέρα:Η έλλειψη εμπιστοσύνης μπορεί να διαχυθεί παντού ως επιδημία.Η ευχή σου για τους ενάρετους ελπίζω να πιάσει.